Tip Magnet Rezeki: Sering terlupa??

Friday, March 14, 2014

Sering terlupa??

Jika anda kerap atau sering mengalami 'sindrom' lupa yang bukannya 'lupa ingatan'. Sila ambil langkah pencegahan awal dan jangan dibiarkan. Cari penyebab anda mudah lupa berdasarkan tanda berikut ini :

1. Kadar gula darah tinggi

Penyimpanan memori boleh terganggu akibat tingginya gula darah anda. Awas, keadaan ini boleh mengganggu kondisi bahagian otak yang berhubungan dengan memori. Manakala, Jika anda mempunyai sejarah latarbelakang @ keturunan keluarga yang ada penyakit kencing manis, sila bawa-bawalah kawal kandungan gula dalam permakanan/ peminuman anda, sebelum terlewat! .

Lakukan juga ujian gula dalam darah secara rutin. Jangan lupa menjaga pola makan seimbang serta melakukan aktiviti-aktivit kecergasan. Sebagai contoh! Berjalan kaki atau jogging adalah salah satu alternatif berkesan mencegah diabetes.

2. Kurang berehat

Otak memerlukan tempoh cukup rehat @ tidur untuk menyimpan memori baru. Dalam satu kajian, responden yang tidur enam jam setiap malam selama dua minggu mungkin tidak merasa kurang tidur. Namun, setelah dilakukan ujian memori secara tetap, hasilnya mereka sukar mengingat memori jangka pendek.

Pertajamkan daya ingatan anda dengan memastikan kadar rehat yang cukup. Jika anda tidak boleh, cuba lakukan tidur pendek selama enam minit semasa tubuh terasa lemah. Cara ini boleh meningkatkan ingatan dan memacu proses memori penting dalam otak. Otak Cergas, Minda Cerdas!

3. Berdengkur

Berdengkur tidak hanya mengganggu kualiti tidur, tapi juga boleh menurunkan daya ingatan. Semasa tidur berdengkur, saluran nafas anda akan terhalang, sehingga menahan oksigen beberapa saat pada sesuatu waktu dan menyebabkan sel-sel otak ‘kelaparan’.

Menurut kajian, lelaki lebih sering berdengkur dibandingkan wanita. Dan, faktor risiko lainnya, kebiasaan 'sindrom' ini terdedah kepada mereka yang mempunyai masalah berat badan yang berlebihan atau golongan yang berusia lebih dari 40 tahun.

Jika anda atau pasangan punya kebiasaan berdengkur, sebaiknya anda mendapat nasihat pada doktor. Anda mungkin perlu memakai perangkat khusus untuk mengatasi berdengkur semasa tidur agar aliran oksigen boleh lancar menuju otak. Dengan begitu, daya ingat anda boleh kembali meningkat.

4. Metabolisme menurun

Jika hal ini terjadi, kemungkinan anda memiliki masalah tiroid. Hormon tiroid mengawal metabolisme tubuh. Bila produksinya terlalu banyak atau terlalu sedikit dapat mengganggu sel-sel otak, yang dapat memperlahankan masuknya informasi ke otak. Tidak ada salahnya anda berjumpa doktor untuk mengatasi masalah ini.

5. Usia lebih dari 65 tahun

Di usia ini, manusia akan lebih sukar untuk menyerap vitamin B12 dari makanan. Kekurangan B12 serius dapat menyebabkan penyakit Alzheimer. Seiringnya bertambah usia, dapatkan nasihat dari doktor untuk mengetahui cara meningkatkan kandungan B12, misalnya dengan supllement.

#Kenali Vitamin B12#
Vitamin B12 adalah salah satu jenis vitamin yang larut dalam air dan merupakan bagian dari vitamin B complex yang mengandung kobalt, sehingga disebut sebagai sianocobalamin। Vitamin ini berperan penting dalam pembentukan sel darah merah, perbaikan sel dan jaringan yang rusak, sintesis DNA, pemeliharaan sistem syaraf, dan sangat penting bagi pertumbuhan dan perkembangan pada anak-anak।

#Sumber Vitamin B12#
Vitamin B12 hanya ditemukan dari makanan-makanan yang berasal dari hewan, antara lain daging, telur, ikan, dan unggas (ayam dan itik)। Dalam jumlah kecil, vitamin B12 pun ditemukan dalam tempe, Defisiensi Vitamin B12 Defisiensi vitamin B12 disebabkan karena ketidakmampuan usus halus untuk menyerap vitamin B12, juga karena kurangnya konsumsi makanan yang mengandung vitamin B12। Jika terjadi defisiensi atau kekurangan vitamin B12, maka dapat menyebabkan anemia, peradangan pada syaraf (neuritis), dan dementia ( kondisi mental yang memburuk).

6. Mengalami depresi

Penderita depresi berat juga mengalami gangguan pada sel-sel otak. Bahkan, ketika depresi berlangsung, ada kemungkinan keadaan ini boleh membunuh sel-sel otak, sehingga menyebabkan daya ingatan ‘merosot’.

Segera cari pengubatan.Jika tidak, makin banyak sel-sel otak yang ‘hilang’, daya ingatan akan makin sukar ditingkatkan.

7. Mengunakan ubat alergi atau pil tidur

Ubat-Ubatan untuk mengatasi masalah seperti insomnia, alergi, dan gangguan, boleh juga menyebabkan fungsi otak terganggu. Maka itu, sebelum mengunakan ubat ini sebaiknya dapatkan nasihat dulu daripada doktar agar daya ingatan anda tidak ikut terganggu.

8. Terlalu banyak mengambil ubat

Jika mengambil lima atau lebih ubat, anda berisiko tinggi mengalami gangguan daya ingatan. Pastikan doktor tahu semua ubat yang anda ambil. Jika sebuah iklan ubat nampak menarik, jangan terus terpikat. Sebaiknya minimakan pengambilan ubat terbuka atau hanya mengambil ubat sesuai dengan nasihat doktor. 

Dipetik dari: http://harian-hullahup.blogspot.com/2011/04/hulla-info-sihat-8-penyebab-anda-lupa.html?m=1

..........
Jika anda ingin berikhtiar dengan menggunakan suplemen, saya sarankan anda mengambik supplemen shaklee. Produk yg boleh diambil adalah;

Omega guard - (EPA dan DHA) akan mengawalatur perembesan dan keupayaan neurotransmiter di otak. Sebab itulah ia amat penting dalam meningkatkan keupayaan otak untuk bekerja.

B complex - vitamin B12 juga penting untuk otak. Kandungan cyanocobalamin yang terdapat dalam vitamin B12 akan membantu saraf dan akan terlibat dengan pembentukan sel darah di dalam tulang sum-sum. Kekurangan Vitamin B12 boleh menyebabkan otot menjadi kejang, jalan tidak seimbang dan pergerakan menjadi kaku.

Hubungi saya untuk info lanjut

Syakirah Kapli
013-3353651 whatsapp/sms

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © Owner's Blog | All Rights Reserved | Design By Adam Faiz Back to Top|Dashboard