Tip Magnet Rezeki: Ada pengalaman kena ulser mulut?

Sunday, November 9, 2014

Ada pengalaman kena ulser mulut?

Assalamualaikum. Sape pernah kena ulser mulut? Sure pedih kan. Saya kurang pengalaman kena ulser mulut ni, ada la sekali dua, jadi tahula juga betapa azabnya penyakit ni. Hehe.

Selain ulser mulut ada juga yang panggil mata ikan, telaga buruk (gerun kalau dibayangkan) dan beberapa nama lagi ikut tempat. Kalau kat kedah saya selalu dengar orang panggil telaga buruk kalau jadi ulsee mulut ni.

Apa simptom-simptomnya..?

Selalunya akan timbul tompokan putih dalam mulut. Ulser mulut ni kalau disentuh sakit ya amat.. Nak makan pun susah, nak cakap pun susah.. Rasa macam gosok gigi pun malas kan? Hehe.


Apakah puncanya?

Antara punca ulser mulut adalah:
+ Tergigit.. Khusyuk sangat makan sampai tergigit mulut/bibir/lidah sendiri :)
+ Imunisasi yang rendah. Kalau kerap sangat kena, mungkin anda kurang ketahanan badan
+ Kurang zat besi, asid folik dan Vitamin B12.
+ Jangkitan kuman / bakteria
+ Alahan
+ Kurang air

Ini antara punca yang umum dan selalu terjadi la.

Cara rawatan?

+ Letak bonjela
+ Letak garam halus (ada berani ka?)
+ Letak asam jawa/asam keping.

Tapi... Kalau selalu sangat terjadi dan dalam kuantiti yang banyak pula tu.. Larat ke asyik nak rawat, rawat dan rawat. Kenapa kita tak ambil langkah pencegahan?

Semalam ada terima whatsapp dari seorang customer tentang vitamin shaklee yang boleh membantu orang yang kena ulser mulut. Beliau juga ada beritahu, ibunya selalu sangat kena ulser mulut dan banyak pula sekali kena.

Selepas mengenalpasti masalah ibu beliau, saya cadangkan beliau ambil Vitamin C dan B complex. Disebabkan selalu terjadi kemungkinan besar ada masalah dengan sistem imunisasi dan kekurangan nutrisi seperti asid folik, zat besi dan Vitamin B12. Selain ambil vitamin, disarankan juga pesakit ulser mulut mengamalkan minum air kosong yang mencukupi.


Saya doakan semoga ibu kepada customer saya ni cepat sembuh dan tidak lagi menderita sakit ulser mulut ni.

Ada tak yang memgalami masalah sama?

Boleh hubungi saya:

Whatsapp : 013-3353751
FB: Syakirah Kapli

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © Owner's Blog | All Rights Reserved | Design By Adam Faiz Back to Top|Dashboard