Tip Magnet Rezeki: 5 Cara Mengatasi Sembelit Secara Semulajadi

Wednesday, September 23, 2015

5 Cara Mengatasi Sembelit Secara Semulajadi

Assalamualaikum. Siapa kat sini pernah kena sembelit? Aduh, tau la camna seksanya kan. Saya pernah kena sembelit, paling tak boleh lupa selepas melahirkan MRA. Seksanya tu rasa macam nak terberanak sekali lagi. Huhu. Masa tu memang tak amalkan apa-apa suplemen. Sebenarnya ada cara untuk mengatasi sembelit ni.

cara mengatasi sembelit


Sebenarnya ada ja cara yang mudah dan selamat untuk mengatasi masalah ni. Jangan risau ya. Kalini saya akan kongsikan 5 cara mengatasi sembelit secara semulajadi.

1. Minum Air Suam
Jika mengalami sembelit, anda digalakkan mengambil air suam lebih dari biasa terutamanya pada waktu pagi. Kurangkan mengambil air manis.

cara mengatasi sembelit

2. Makan buah-buahan / sayuran / makanan tinggi serat
Banyakkan mengambil makanan yang tinggi serat adalah salah satu cara mengatasi sembelit. Badan kita memerlukan sekurang-kurangnya 24-38 gram serat setiap hari. Kekurangan serat boleh menjadi punca utama masalah sembelit.

Serat tidak boleh dihadam oleh enzime dalam tubuh, jadi ia tidak diserap dalam aliran darah. Serat kemudiannya kekal di dalam kolon, menyerap air dan melembutkan najis.

cara mengatasi sembelit

3. Buah Prun
Anda digalakkan juga memakan buah prun atau meminum dua gelas jus prun. ia tinggi serat dan mengandungi sorbitol, sejenis bahan semulajadi yang mampu mengatasi sembelit.

cara mengatasi sembelit

4. Bersenam
Elakkan duduk terlalu lama, pastikan tubuh anda sentiasa aktif bergerak. Anda digalakkan melakukan senaman berat. 30 minit berjalan kaki juga membantu menggalakkan pergerakan usus yang sihat.

cara mengatasi sembelit


5. Mencangkung
Untuk memudahkan perkumuhan digalakkan duduk dalam keadaan mencangkung.
Tau kan duduk macam mana.. Macam duduk semasa menggunakan tandas cangkung tu. Sebaiknya gunakan tandas cangkung terus.

TAMBAHAN

Nak tau tak lagi satu "cara mudah untuk mengatasi sembelit"?
Cara yang terbukti berkesan, terutamanya pada ibu-ibu yang baru lepas bersalin.

cara mengatasi sembelit
Credit Gambar: www.vitamin4u.com.my
Caranya adalah dengan mengambil 4 biji ostematrix setiap hari. Ostematrix ni selalu digelar pil Kalsium, sebab ia lengkap dengan kalsium yang diperlukan tubuh. Tapi jangan dilupa, ia juga mengandungi Magnesium & Vitamin D.

Nota: Apabila membeli suplemen Kalsium, pastikan ia mengandungi Magnesium dan Vitamin D yang akan membantu penyerapan Kalsium secara maksima.
Magnesium meningkatkan kandungan air dalam usus dan membantu menggesa supaya berlakunya peristalsis iaitu gerakan dalam usus yang membantu makanan terhadam bergerak dalam usus.

Proses ini berlaku dengan 2 mekanisme iaitu;

- Magnesium merehatkan otot dalam usus. Ini membantu membentuk kesan lebih lembut yang mengurangkan sembelit.

- Magnesium 'menarik' air. Ia meningkatkan kandungan air dalam usus dan membolehkan usus berfungsi dengan baik.


Review Ostematrix

Ostematrix ni bukan je terbaik untuk sembelit, tapi masalah buasir pun insyaAllah ostematrix boleh membantu.

Dalam bulan lepas saya di sapa di FB oleh junior masa kat SMKA Baling dulu. Dia dah lama kenal Shaklee, tapi langsung tak yakin dengan Shaklee pada awalnya. hehe.. Sabo je lah!

Saya pun tak pasti, sejak bila dia mula amalkan Shaklee, tapi masa dia tegur di FB tu saya tau dia dah hamil dan mula amik set untuk ibu hamil termasuk ostematrix. Rupa-rupanya dia memang ada masalah sembelit yang teruk. Jom tengok apa kata junior saya ni.

cara mengatasi sembelit

cara mengatasi sembelit


"Suggested untuk orang buasir...sembelit.." katanyaaa...

Hah! Korang ada masalah sembelit / buasir? Nak tak cuba ostematrix, jangan sampai menyesal macam cik adik kita ni. Hehehe..

Ok, kalau nak cuba atau nakkan info lanjut pasal ostematrix, korang boleh je whatsapp saya. Nak PM kat FB pun boleh.

FB : Syakirah Kapli
Whatsapp : 013-3353751

3 comments:

  1. Huishhh kena sembelit memang sakit! Terima kasih tips ni

    ReplyDelete
  2. memang minum air suam bebanyak la selalu agar tak kena benda nih.

    memang tak best bila kena.

    ReplyDelete
  3. Memang buah prune tu idaman hati MV la, palinh senang telan ostematrix la....hihi

    ReplyDelete

 
Copyright © Owner's Blog | All Rights Reserved | Design By Adam Faiz Back to Top|Dashboard