Tip Magnet Rezeki: Pengalaman Ajar MRA Free Diapers

Wednesday, October 7, 2015

Pengalaman Ajar MRA Free Diapers

Kalau sebut bab free diapers ni, ada satu peristiwa yang saya tak boleh lupa. Hehe. Peristiwa jeritan dalam tandas.

"Ummi...'dia' takmau keluaq ummi !!!..."

Terkejut ummi ni ha.


Kisahnya, masa mula-mula nak ajar Muhammad buang air besar dalam tandas. Sebelum tu dah ajar dia buang air kecil ja di tandas yang sama, supaya dia terbiasa, mudah nak ajar buang air besar pula nanti.

Lepas seminggu ajar buang air kecil dalam tandas, saya mula ajar buang air besar pulak. Dia akan mintak dipakaikan pampers kalau rasa nak buang air besar. Tapi saya pujuk la supaya dia buang air besar dalam tandas ja.

Tidak dilupakan, kata-kata semangat untuk dia. Hehe. Cakap la, Muhammad dah besar, budak cerdik, dah pandai membuang kat tandas, dah tak pakai pampers, nanti boleh masuk sekolah. Haa gitew.

Hari pertama ajar tu la keluar ayat tu.
"Ummi... dia tak mau keluaq ummii !!.."

Haha. Lucu pulak ingat-ingat balik. Muhammad takut sangat saat-saat 'dia' nak keluar tu. Padahal dia tak pernah pun ada masalah sembelit ke apa. Mungkin nervous la tu.

Ummi pun apa lagi, terus memberi kata-kata semangat. Sikit lagi..sikit lagi nak keluaq dah tu. Muhammad hebat!! Haha. Dah macam orang nak beranak pun ada.

Akhirnya berjaya! Muka dia terus berubah, bersinar-sinar sambil berkata.. "Mamad dah boleh pi sekolah kan ummi.." Hihihi. Alahai anak ummi ni. Mungkin ini adalah detik kejayaan paling manis buat dia. :D

Ummi sampai letih gelak kat dia. Alhamdulillah Muhammad dah free diapers sepenuhnya ketika berumur 3 tahun. Malam pun tak perlu pakai dah, dia akan terjaga sendiri kalau nak ke tandas. (Kadang-kadang ada jugak terkucil, tapi jarang sangat la)

Saya terfikir, Muhammad yang tiada masalah sembelit pun agak mencabar la juga proses nak ajar tu kan. Tak dapat bayangkan kalau anak yang pernah atau selalu kena sembelit. Pasti lebih mencabar, dengan fobia lagi. Kalau sembelit sampai berdarah tu, bukan anak je fobia, emaknya pasti tak sanggup nak tengok anak meraung-raung kesakitan.

Sebab tu Muhammad, sejak awal lagi saya beri Meal Shakes sebagai makanan tambahan. Bukan je untuk kesihatan menyeluruh, tapi baik juga untuk mengelakkan sembelit. Dengan izinNya, setakat ni memang berkesan. Alhamdulillah.

Kalau korang cuba Meal Shakes boleh whatsapp nombor ni
013-3353751
Bagi ibu-ibu yang bercadang nak ajar anak untuk free diapers, harap tabah dan bersabar ye. Awal-awal memang penat sikit. Masa mula-mula ajar tu, siap 5 minit sekali dia nak ke tandas. Huhu. Kadang-kadang sebab seronok main air je. Sabo je la~~


No comments:

Post a Comment

 
Copyright © Owner's Blog | All Rights Reserved | Design By Adam Faiz Back to Top|Dashboard