Tip Magnet Rezeki: Diary Of MRA : Nak Apa? Minta Saja Pada Allah

Tuesday, October 27, 2015

Diary Of MRA : Nak Apa? Minta Saja Pada Allah

Saya cuba ajar Muhammad mintak apa saja pada Allah, termasuk mainan.
Dengan harapam Muhammad lebih awal sedar dan tahu yang dia hanya patut mintak apa-apa dari Allah sahaja. Ummi pun baru sedar perkara ni. Ni soal tauhid. Kalau dari awal dah bergantung kat orang lain (atau kehebatan diri sendiri), tak letak 100% kebergantungan pada Allah, semua urusan seterusnya akan jadi salah.

Alhamdulillah, budak kan lebih cepat faham dan ikuttt ja, tanpa banyak soal kenapa mengapa (Tak macam orang dewasa. huhu). Jadi, Muhammad ikut ja apa ummi suruh.

Kadang-kadang sambil2 dia main saya terdengar dia cakap..

"Ya Allah..bagi ummi kaya, boleh beli mainan banyak2,
mamad nak mainan ni.."

Ummi amin kan aja..terutama part kaya tu. Haha 😅😅😅

Lepas tu, tadi.. Ummi tengah berdoa lepas solat isyak,
Muhammad mai bisik-bisik..

"Ummi..mainan ummi..mainann" 

Dia mintak ummi doakan sekali, supaya Allah bagi dia mainan..hehe. Siap tumpang doa ummi tak tahan tu 😄😄😄, terus tak khusyuk doa ummi.

P/s: Kalau dia buat camni lagi dan lagi, ummi boleh cair, terus pi beli mainan untuk dia esok jugak ni.
.
.
Nampak tak apa yang cuba disampaikan? 

1. Minta hanya pada Allah. Kalau mintak kat manusia belum tentu dapat.

2. Jangan banyak tanya, mintak ja. Walaupun macam tak logik, macam mana Allah nak turunkan mainan ibarat mainan jatuh ke riba? hehe.. Kalau ikut logik akal manusia yang terbatas, memang akan fikir macam tu. Cuba fikir kuasa Allah yang tiada batasan tu..

Allah dah ada caranya, mungkin Allah gerakkan hati ummi pi beli mainan kat dia. Atau Allah hantar orang lain berikan hadiah mainan kat Muhammad..

Haa.. ada sesiapa terfikir nak beli hadiah untuk Muhammad sempena birthday dia bulan depan???


hehe.. Moga kita pelajari sesuatu ya.

Baca juga:

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © Owner's Blog | All Rights Reserved | Design By Adam Faiz Back to Top|Dashboard