Tip Magnet Rezeki: January 2016

Sunday, January 31, 2016

Last Day Promosi VIVIX (31/1/2016)

Last Day Promosi VIVIX (31/1/2016)

Vivix sangat bagus untuk :

# Menurunkan paras gula untuk pesakit Diabetes
# Untuk kesihatan Jantung
# Menurunkan Kolesterol
# Elakkan risiko Stroke
# Memberi Tenaga
# Kurangkan risiko Alzheimer
# Lindungi tubuh drpd Kanser
# Anti Aging

Promo hebat
1. Beli 6 percuma sebotol
2. Beli 2 botol, diskaun 5%

Jika anda nak tanya, boleh whatsapp saya.
013-3353 751

Offer tamat pada 1159pm hari ini.


baca lagi

Saturday, January 30, 2016

Redha.. Dengar Macam Senang. Hakikatnya Bukan Mudah

Saya petik tulisan Insyirah Azhar dalam channel telegram beliau.. telegram.me/happinesshypnotism

Apa itu Redha?

Analogi mudah.

*Saya tahu ia analogi kurang senonoh tetapi ini paling mudah nak faham 😅🙈

Apabila kita buang air besar, tak de pun kita nak cerita kat orang. Memang tak la kan?

Kita buang > tutup cerita di tandas sahaja. Tak de pun nak ungkit-ungkit lagi. Sejak itu kita tidak lagi teringat-ingat tentangnya. Ia habis di situ.

Itulah maksud redha. Selagi kita ada ungkit, atau #throwback perkara yang kita sedang redhakan itu bermakna kita belum totally redha.

Biasa kan kalau kita dah buang air besar > lega. Lepas tu kita akan rasa lebih sihat at least apabila sehari sekali membuang. Betul tak?

Kalau sembelit biasanya rasa tak best, sebu perut (adakalanya).

Sama juga macam redha. Apabila kita benar-benar redha, kita akan rasa aman damai tenang dalam hati ini. Kita akan rasa ringan jauh lebih baik daripada sebelumnya.

"It takes a big heart to forgive." - Dilwale
.
.
Kredit: telegram.me/happinesshypnotism
baca lagi

Friday, January 29, 2016

12 Kesan Sampingan ESP Shaklee

KEISTIMEWAAN ESP

➡ Sumber “Protein Lengkap” dengan 9 amino asid penting yang tidak boleh dihasilkan oleh badan dan sukar diperolehi dari diet seharian.

➡ Berasaskan tumbuhan (non-GMO soya) yang semulajadi rendah lemak dan bebas kolesterol.

➡ Terbukti secara klinikal dapat mengekalkan tenaga berjam-jam lamanya untuk kehidupan yg aktif

➡ Membantu mengekalkan kepejalan otot, pemulihan tisu badan dan fungsi enzim dan hormone yang sempurna.

➡ Membantu mengekalkan paras gula yang normal dalam darah.

➡ Kandungan lemak dlm ESP sangat minimum iaitu (1gm).

➡ Tanpa laktosa di mana kadar penghadaman yang tinggi dan diserap terus ke dalam darah.

➡ Paling penting tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna dan pengawet.

➡ Mengandungi 5 vitamin B, 2 mineral dan 8 gram karbohidrat untuk tenaga.


INI PULA KESAN SAMPINGANNYA

1. Kulit muka cantik, halus,gebu dan berseri
2. Membantu hilangkan parut jerawat di muka.
3. Memberi tenaga berpanjangan menjadikan badan semakin sihat dan kurang letih.
4. Menganjalkan kulit dan menganjalkan kembali payudara yang kendur.
5. Cepat kenyang dan membantu dalam pengurusan berat badan.
6. Menyokong kesihatan imunisasi badan.
7. Mengawal paras kolesterol.
8. Menyokong kesihatan jantung dan prostat.
9. Membantu meningkatkan penghasilan susu ibu lebih cepat dan banyak
10. Membantu menghasilkan susu yang lebih pekat dan berkrim menjadikan bayi anda akan cepat kenyang dan kurang meragam.
11. Membantu perkembangan fetus dan memastikan kesihatan ibu mengandung di tahap optimum.
12. Untuk yang alami masalah kesuburan, ESP bantu membentuk tisu rahim serta sel ovum dan sel sperma yang sihat dan sempurna sekaligus menaikkan tahap kesuburan dan meningkatkan peluang untuk hamil.

Kesan sampingan tu, tapi sangat best kan?

Jomlah cuba, mungkin anda seorang sahaja yang masih belum rasakan kesan sampingan ini. Tunggu apa lagi?

Whatsapp saya;
013-3353 751 (Syakirah)

Atau bagi memudahkan anda, anda boleh beli
Disini »» Energizing Soy Protein

Atau lain-lain Set Kesihatan Asas «« di sini


#Zi2M
#ShakleeEffectZi2M
baca lagi

Thursday, January 28, 2016

Jurnal Kesyukuran Penting Kerana....

Jurnal Kesyukuran

Dulu mentor suruh buat jurnal kesyukuran. Saya buat, tapi tak konsisten. Sebab masa tu macam tak jelas kenapa perlu buat jurnal kesyukuran ni.

Setelah mendalami ilmu kuasa minda, saya baru faham kepentingan jurnal kesyukuran. Setiap yang berlaku ada energi tersendiri, termasuk apa yang kita fikir, tulis, baca.

Bila kita fikir, tulis & baca perkara yang baik, yang kita syukuri, energi positif kita akan bertambah. Bila kita positif;

➡Kita menarik lagi banyak perkara positif.
➡Tiada ruang untuk kita fikir yang tidak baik. (energi negatif)

Setiap keluhan atau bersangka buruk akan wujudkan energi negatif & meneutralkan balik energi positif kita.

Sebab tu kena tulis jurnal kesyukuran supaya energi positif sentiasa meneutralkan & melebihi energi negatif.

Tindakan:
Sediakan 1 buku untuk tulis kejayaan atau apa yang kita syukuri setiap hari. Bila rasa down, buka & baca semula buku tu.
.
.
InsyaAllah banyak lagi bakal dikongsi di channel telegram di bawah.
Jemput join ➡telegram.me/kuasaminda
baca lagi

Wednesday, January 27, 2016

Kisah Vivix & Pengidap Psoriasis

VIVIX DAN PSORIASIS
================

Aku malu, malu untuk keluar bertemu orang ramai. Secara luaran mungkin orang tak tahu aku sedang menangung satu penderitaan yang amat teruk.

Pernah satu waktu. Semua ahli keluarga telah berkumpul dihadapan katil aku. Kata-kata dari Doktor buat aku semakin lelah. Doktor maklumkan aku hanya mampu bertahan untuk jangka masa yang singkat sahaja.

Kulit aku semakin eruk. Habis mengelupas bak ular. Bersisik sana sini. Puas ke sana ke sini. Tapi masih tidak bertemu penawarnya. Sampai satu masa aku bertanya pada DIA. Mengapa ujian ini yang diberikan pada aku.

Arghhh! Aku sungguh tertekan.

Satu hari Allah jawab persoalan aku. Aku bertemu dengan seorang hamba Allah. Yang mengubah harapan aku. Aku yang sebelum ini rasa dunia aku gelap. Kembali menampakan cahaya.

Aku diperkenalkan dengan satu cecair yang aku rasakan ajaib. Alhamdulillah sejak aku amalkan cecair ajaib ini. Maslah Psoriasis aku semakin baik.

Kulit yang umpama sisik ular gugur sedikit demi sedikit. Timbul kulit baru yang semakin licin. Allahuakbar. Aku rasakan bagai cahaya bergemerlapan menanti ku dihadapan.

Menderita dari kecil Psoriasis ianya adalah satu pengalaman ngeri. Malu untuk bertemu orang. Aku menjadi seorang yang sangat rendah diri.  Itu belum diceritakan lagi rasa sakitnya bagaimana. Adakala kulit berdarah tak mampu buat apa.

Aku hanya bertahan dengan dadah yang diberikan doktor yang akhirnya menyebabkan maslah kesihatan lain aku turut terjejas.

Tapi hari ini. Walaupun maslah psoriasis aku tidak lagi pulih sepenuhnya. Ia agak mustahil untuk pulih sepenuhnya. Tapi dengan pengambilan VIVIX dan beberapa supplement lain membuat aku kembali sihat dan lebih berkeyakinan.

Alhamdulillah. Terima Kasih Allah kerana menjawab persoalan aku satu waktu dahulu.
.
.
Jika anda, keluarga atau rakan-rakan mempunyai masalah sama, boleh berikhtiar dengan vivix.

Whatsapp saya ➡013-3353 751

Atau bavi memudahkan anda, boleh terus dapatkan
Di sini ➡➡ Vivix





#Zi2M
#ShakleeEffectZi2M
baca lagi

Friday, January 22, 2016

9 Fakta UNIK Tentang Otak Manusia

FAKTA UNIK TENTANG OTAK MANUSIA
=================================
.
Tahukah anda, otak manusia adalah bagian tubuh badan manusia paling rumit dan sebagian besar masih belum di pahami. Namun, bahagian otaklah yang membuatkan bagian tubuh lain bekerja dengan baik. Tubuh badan manusia masih boleh hidup tanpa otak tetapi tanpa otak, manusia tidak benar-benar hidup. Keunikan yang ada pada otak.

1. Otak tidak merasa sakit
Meskipun otak memproses signal rasa sakit, otak itu sendiri benar-benar tidak dapat merasakan rasa sakit.

2. Otak memerlukan oksigen dalam jumlah besar
Otak kita memerlukan 20% oksigen dan kalori yang diperlukan tubuh, walaupun otak hanya 2% dari keseluruhan berat tubuh.

3. 80% dari otak ialah air
Tidak secara relatifnya padat, 80% kandungan otak manusia adalah air dan penting untuk manusia benar-benar mempunyai tahap hidrasi yang tinggi untuk menjaga pemikiran yang waras.

4. Otak aktif pada malam hari
Mungkin anda pikir bahwa otak anda lebih aktif di siang hari ketika bagian tubuh yang lain juga aktif. Akan tetapi faktanya bukan demikian. Otak kita lebih aktif ketika kita tidur.

5. Otak memakan daya sebesar 10 watt
Memang benar, kekuatan komputasi luar biasa yang dimiliki otak hanya perlu 10 watt untuk beroperasi.

6. Lebih tinggi IQ, lebih banyak mimpi
Semakin anda pintar, semakin banyak anda bermimpi. IQ tinggi juga dapat melawan penyakit mental. Beberapa orang juga yakin bahwa mereka lebih pintar dalam mimpi berbanding ketika mereka sadar.

7. Otak berubah bentuk ketika fasa permatangan manusia atau puberty phase
Masa remaja anda lebih dari sekadar perubahan bagaimana anda merasa; struktur otak berubah selama masa remaja, dan bahkan mempengaruhi perilaku impulsif dan berisiko.

8. Otak dapat menyimpan segalanya
Secara teknikal, otak memiliki kemampuan untuk menyimpan semua hal yang anda alami, lihat, baca atau dengar. Namun, masalahnya ialah mengingat kembali – apakah anda dapat mengakses informasi tersebut.

9. Informasi dalam otak bergerak dengan kecepatan berbeda
Sel-sel neuron dalam otak dibuat berbeda, dan informasi bergerak melaluinya dengan kecepatan berbeda. Inilah mengapa seringkali anda dapat mengingat suatu informasi sangat cepat, dan seringkali juga membutuhkan waktu lebih lama.
.
Oleh itu jaga otak anda sebaiknya. Berikan makanan yang terbaik untuk perkembangan otak sihat dan bijak.
.
.
Korang nak tahu suplemen apa yang baik untuk otak?
Whatsapp 013.3353.751


.
#Zi2M
#shakleeEffectZi2M
baca lagi

Thursday, January 21, 2016

Law Of Attraction: Sembuh Dari Kanser Tanpa Rawatan

Rahsia...

Semalam saya habiskan menonton filem The Secret, filem yang ceritakan secara detail tentang Law Of Attraction.

Sebenarnya baru ada kekuatan tonton sampai habis lepas join Intensif Minda Bawah Sedar last month.

Subhanallah. Hebat sebenarnya minda kita. Bagi saya  belajar kuasa minda adalah belajar mengenai keajaiban & kekuasaan Allah swt. InsyaAllah bakal menambah keimanan kita kepadaNya.

Harini nak cerita bagaimana seorang wanita ni sembuh dari kanser payudara dalam beberapa bulan tanpa rawatan.

Lepas di sahkan menghidap kanser, beliau selalu cakap dengan diri sendiri..

"Thanks for healing..thanks for healing..thanks for healing.."

Beliau juga selalu menonton drama/cerita-cerita yang lucu. Sentiasa ceria & bergelak ketawa.

Hasilnya.. Beliau sembuh.

Menurut penerangan dalam filem tu, badan kita mampu menyembuhkan diri sendiri. Dengan Izin Allah semestinya. Bila sakit, sebenarnya dah ada sistem imun yang akan bantu menyembuhkan.


Sel-sel badan kita juga bertukar baru setiap hari. Ada yang setiap bulan. Maknanya, setiap hari setiap bulan, kita adalah manusia yang baru. Sebab tu Islam menuntut kita menjadi LEBIH BAIK DARI SEMALAM.


Berbalik pada wanita tadi, dia menggunakan sistem badannya dengan baik, di selarikan dengan minda. Dengan berulang-ulang cakap "Thanks for healing.." Lama-lama dia yakin dia akan sembuh.


Bila YAKIN & PERCAYA, perkara yang kita fikirkan mustahil (sebelumnya) bakal terjadi dengan mudah.

Rujuk post kat atas sana bertajuk Kun Fayakun.

Beliau juga jauhi stress dengan bergelak ketawa. Jika asyik fikirkan penyakit, akan datang lebih banyak penyakit. Kita adalah apa yang kita fikirkan. Kita menarik apa yang kita fikirkan. (LOA)
.
.
Pengajaran Dari Kisah Ini:

1. Syukur sebelum dapat. Bagi kita yang muslim. Ucapkan..
"Alhamdulillah aku makin sembuh.. Alhamdulillah..."

2. Jauhi stress. Tenang. Zikir, baca Al-Quran, Solat.
Ceriakan hidup anda.. Senyum..
.
.
Guru hipnosis saya juga menceritakan rakan beliau sembuh dari kanser tahap 4 dengan aplikasi kuasa minda. Dengan izin Allah.
.
.
Jika post ini bermanfaat, kongsikan dengan rakan. Moga mereka juga mendapat manfaat yang sama.

telegram.me/kuasaminda
baca lagi

Wednesday, January 20, 2016

Anak-anak.. Perlu ke bagi vitamin?


👧🏻 Dari kelahiran hingga umur 3 tahun, perkembangan otak amat peka terhadap pemakanan bayi dan 75% daripada kapasiti otaknya berlaku dalam tempoh yang genting ini.

👧🏻 Selepas umur dua tahun, pengambilan makanan berlemak seharusnya diambil dalam kuantiti sederhana rendah untuk mengelakkan penyakit jantung, kegemukan dan masalah kesihatan yang lain.

👧🏻 Pada umur lima tahun, 90% daripada perkembangan otak kanak-kanak telah lengkap.
Antara umur 11 dan 16 tahun, satu peningkatan yang besar dalam tumbesaran biasanya berlaku dengan peningkatan berat badan dan pertumbuhan otot yang ketara.

Tanggungjawab ibu akan bertambah berat bila memikirkan berapa kilo sayur kena makan ni?
Apa jenis lauk ikan, daging atau ayam kena beli?

Bagaimana dengan proses penyediaan makanan pula. Bolehkah kita memastikan zat-zat vitamin yang terdapat dalam makanan itu kekal atau hilang? Stress dan memang stress bila kita fikir macam ni. Betul tak?

Dari kajian menunjukkan pelbagai masalah kesihatan kanak2 termasuk asma dan ekzema berkait rapat dengan pemakanan – pengambilan ikan dan bijirin.

Kajian yang dibuat ke atas 598 kanak2 menunjukkan peningkatan terhadap kesihatan kanak2 yang menghidap masalah di atas setelah menambah pengambilan ikan dan serat, manakala menambah pengambilan buah dan sayur tidak membantu untuk mengurangkan masalah mereka.

Jadi, apa yang anak kita perlukan dari sumber ikan dan bijirin tu? – Protein,Minyak ikan, Serat.

Namun, menurut environmentalist, pengambilan ikan yang banyak boleh memberi kesan buruk kepada kesihatan kerana kandungan logam berat seperti merkuri akibat pencemaran air laut. Jadi, dari mana kita nak dapatkan kebaikan protein dan minyak ikan ni? Info

Sesibuk mana pun kita sebagai ibubapa, keperluan makanan anak jangan diabaikan. Bagi mengurangkan bebanan dan keluh kesah ibubapa,  di sini saya mengesyorkan untuk mengambil makanan tambahan atau vitamin sebagai keperluan nutirisi makanan lengkap untuk  anak mereka.

PM saya untuk saya bantu anda berikan konsultasi secara PERCUMA untuk pemakanan terbaik Si Manja.

Whatsapp 013-3353 751 (Syakirah)

Atau, bagi memudahkan anda,
anda boleh buat belian terus di SINI

Berikan yang terbaik untuk yang tersayang.



#Zi2M
#ShakleeEffectZi2M
baca lagi

Tuesday, January 19, 2016

Carotomax Shaklee Untuk Apa?

CAROTAMAX? UNTUK APA?
=====================

😎 Mempertingkatkan daya penglihatan dan membantu mengurangkan masalah berkaitan mata seperti rabun malam, rabun dekat, mata kering, astigmatisma, presbyopic, mata lesu, glaucoma, katarak, floaters, eyebag dan lingakaran hitam pada mata.

😎 Untuk kecantikan kulit - mampu melegakan masalah kulit seperti psoriasis, senile plaque, kulit kering, kulit gugur, jerawat dan acne. Penggunaan luaran pula boleh digunakan untuk merawat scabies, acne, ulser kulit, pustule, etc

😎 Mengukuhkan sistem imun

😎 Mencegah kanser - penggunaan yang berterusan mampu menyekat aktiviti bahan kanser dan menghalang pembentukan sel-sel kanser. Ini akan mengurangkan risiko kanser terutamanya kanser paru-paru dan payudara.

😎 Menghalang infeksi - ia merangsang enzim membunuh kuman yang membawa penyakit sistem respiratori paru-paru, batuk, hepatitis, asma, dan selsema.

😎 Melindungi epithelial - ia memelihara lapisan luar kornea, rongga oral, usus, perut, paru-paru, bronkus, pundi kencing, ovari dan saluran usus.

😎 Menggalakkan pertumbuhan yang normal dan sihat - menguatkan tulang, melindungi rambut, kulit, membran mukosa, gusi, gigi dan sistem reproduksi. Ia juga membantu penghasilan sperma yang sihat.

Dapatkan CarotoMax dari saya (whatsapp 013-3353 751) sekarang demi amanah kesihatan yang diberi.



#Zi2M
#ShakleeEffectZi2M
baca lagi

Monday, January 18, 2016

10 MANFAAT SENYUMAN UNTUK KESIHATAN DALAM ISLAM


1. Senyum membuat seseorang lebih menarik.
Secara tidak langsung senyum bisa membuat orang lebih menarik kerana adanya faktor daya penarik tertentu dan membuat seseorang kelihatan lebih manis dari mengerut kening atau bermasam muka.

2. Senyum bisa mengubah suasana hati
Tersenyum bisa menyembunyikan kesuraman tubuh dan membantu seseorang mengubah suasana hatinya menjadi lebih baik. Untuk itu jika merasa sedih, cubalah untuk tersenyum.

3. Senyum bisa menular
Tersenyum tak hanya mengubah suasana hati kita sahaja tapi juga orang-orang disekitar kita. Dan ianya membuat hal-hal menjadi lebih bahagia. Ini kerana senyum bisa menular dan membawa kebahagiaan kepada orang lain.

4. Senyum bisa meredakan stres
Orang yang stres bisa terlihat dari wajahnya. Akan tetapi dengan tersenyum bisa mencegah seseorang tampak letih dan lelah. Jika sedang stres, cubalah ambil waktu untuk tersenyum,

5. Senyum meningkatkan sistem kekebalan tubuh
Tersenyum bisa membantu sistem kekebalan tubuh untuk bekerja lebih baik. Ketika seseorang tersenyum maka fungsi imun meningkat yang membuat seseorang merasa lebih rileks dan terhindar dari penyakit seperti selsema.

6. Senyum menurunkan tekanan darah
Ketika tersenyum maka ada penurunan nilai tekanan darah yang terukur.

7. Senyum bisa melepaskan endorfin, penghilang rasa sakit dan serotonin
Kajian telah menunjukkan senyum bisa melepaskan endorfin, senyawa yang bisa mengurangi rasa sakit secara alami dan serotonin. Ketiganya bisa membuat orang merasa lebih baik dan menjadi ubat yang semualajadi.

8. Lipatan senyum di wajah bisa membuat orang terlihat lebih muda
Otot-otot yang digunakan untuk tersenyum bisa membantu mengangkat wajah sehingga membuat orang tampak lebih muda. Cubalah lebih sering tersenyum. Ianya rahsia utama awet muda.

9. Tersenyum bisa membuat orang terlihat sukses
Orang yang tersenyum akan terlihat lebih percaya diri sehingga lebih dipromosikan, selain itu pasang senyum di setiap pertemuan akan memiliki reaksi yang berbeza.

10. Senyum bisa membantu orang tetap positif
Senyum akan membuat orang lebih positif dan mengurangi fikiran negatif. Dengan mengurangi depresi, stres dan khawatir maka kesihatan seseorang juga akan meningkat dan terhindar dari pelbagai risiko penyakit.

Mari amalkan dalam kehidupan seharian dan secara tidak langsung ianya menjadi ladang amal pada kita semua.

Senyum tak perlu kata apa-apa. 😍



#Zi2M
#ShakleeEffectZi2M
baca lagi

Sunday, January 17, 2016

11 Tips Merangsang Anak Bijak

11 TIPS ANAK BIJAK
=================
.
Pakar perkembangan bayi mengatakan bahawa tahun-tahun pertama kehidupan bayi merupakan tempoh utama pembelajaran berlaku.
.
Tidak perlu alat-alat canggih untuk merangsang otak bayi dan kanak-kanak. Akan tetapi ANDA merupakan alat pembelajaran terbaik mereka.
.
Sering bercakap, menyanyi dan ketawa bersama-sama mereka. Namun, kadangkala memang agak mencabar untuk memikirkan cara-cara baru untuk merangsang anak kecil ini.
.
Mari saya kongsikan 11 Tips yang bisa ibu-ibu lakukan untuk membantu merangsang perkembangan minda anak-anak.
.
1. BERTENTANG MATA
.
Ambil peluang ketika mata si kecil terbuka luas dan lihat dalam-dalam anak matanya. Bayi kecil dapat mengenal wajah di awal usia dan wajah anda adalah yang paling penting. Setiap kali dia merenung anda, dia sedang membina memorinya.
.
2. GELETEKLAH BAYI ANDA
.
Geletek keseluruhan tubuhnya. Ketawa, merupakan langkah pertama dalam perkembangan humour bayi. Permainan seperti 'cak cekur' dan 'labah-labah panjat perigi' dapat mengajar anak bagaimana hendak menjangka apa yang bakal berlaku.
.
3. GUNAKAN MASA MENUKAR LAMPIN SEPENUHNYA
.
Gunakan waktu menukar lampin untuk mengajar bahagian-bahagian badan atau pakaian. Ceritakan sambil menukar lampin untuk mengajar bayi menjangka rutin.
.
4. BERI KATA KUNCI
.
Jika anda berkata, "Mommy mah buka lampu ni," sebelum menekan suis. Di sini anda sedang mengajar sebab dan akibat kepada mereka.
.
5. SEDIAKAN BANYAK TISU
.
Jika bayi anda suka main tisu, biarkan sahaja. Dengan hanya beberapa sen, anda mendapat alat mainan deria yang boleh direnyuk dan digosok. Sorokkan mainan kecil di bawah tisu dan biarkan dia mencari.
.
6. MAIN DENGAN WARNA
.
Pilih satu warna dan suruh anak anda cari objek lain yang sama warna sewaktu anda berdua berjalan atau menaiki kereta bersama. Kemudian, suruh pula anak memilih warna untuk anda pula mencarinya.
.
7. LATIHAN MENEKA
.
Gunakan beberapa cawan plastic dan sorokkan satu permainan kecil di bawah salah satu cawan tersebut dan biarkan dia meneka sambil mencari mainannya.
.
8. BUAT MUKA LAWAK
.
Kembungkan pipi dan suruh anak sentuh hidung anda. Bila dia sentuh sahaja, POOF! Tiupkan ke mukanya. Suruh dia tarik telinga anda dan jelirkan lidah. Buat bunyi yang pelik ketika dia memegang kepala anda. Amalkan rutin yang sama tiga ke empat kali dan kemudian tukar caranya untuk membiarkan anak kembali meneka.
.
9. GOYANGKAN BADAN
.
Ajar anak untuk menari twist dan menjerit, mengepak seperti ayam atau berpusing seperti ballerina.
.
10. TUTUP TV
.
Bayi anda memerlukan interaksi secara berdepan dengan seseorang yang tidak dapat diberikan oleh rancangan TV, walau sebaik manapun rancangan itu mengajarnya.
.
11. RAKAM VIDEO UNTUKNYA
.
Tonton video bayi anda mandi buat kali pertama, belajar merangkak, main dengan nenek dan datuk bersama-sama dengannya. Ceritakan kisah video itu untuk mengasah kemahiran berbahas dan memorinya.
.
Peluklah dia waktu dia ingin tidur dan tanya apa yang membuatkan dia gembira atau sedih hari ini. Apa yang membuatnya marah atau bangga? Anda akan bantu dia memahami apa yang telah berlaku dan cara melabel emosi. Aktiviti ini harus dikekalkan sehinggalah dia remaja nanti.




‪#‎Zi2M‬
‪#‎ShakleeEffectZi2M‬
baca lagi

Saturday, January 16, 2016

Tentang Bisnes Shaklee

TAHUKAH ANDA?

MLM (multilevel marketing) merupakan antara 5 cara pemasaran yang boleh digunakan untuk menjual produk kepada pelanggan.

Ironinya, ramai orang salah gunakan teknik ni dengan menindas orang lain.

Cara pemasaran ini banyak dimanipulasi oleh syarikat yang menjalankan skim cepat kaya ataupun leaders MLM yang inginkan keuntungan segera atau mengejar pangkat besar dengan manipulasi teknik tertentu.

TAHUKAH ANDA?

MLM Juga dikenali dengan network marketing, di mana kita memasarkan produk dan dalam masa yang sama kita boleh mengembangkan rangkaian perniagaan kita sendiri.

Semakin luas channel, semakin besar network marketing anda.

TAHUKAH ANDA

Shaklee menggunakan kaedah MLM untuk mengedarkan produknya.

Sebab tu tiada artis khas jadi duta. Pengedar tu sendiri adalah artis. Kamilah artisnya.

TAHUKAH ANDA

Ada syarikat MLM yang fokus jual beli orang bukan jual beli produk.

Kebanyakannya adalah skim cepat kaya yang menyembunyikan wajah sebenar mereka di sebalik topeng MLM.

TAHUKAH ANDA

Perniagaan Shaklee sangat mudah. Boleh dijalankan secara online dan offline. Punyalah seronok menjalankan bisnes ni umpama menanam pokok durian. Mula-mula agak letih, tapi bila tiba masa menuai. Puas sangat rasanya.

TAHUKAH ANDA

Tiada istilah, tak payah usaha, tak payah cari orang, tak payah jumpa orang, tak payah keluar rumah, tak payah buat apa-apa dalam perniagaan ni.

Itu bukan perniagaan, itu kematian!

#Zi2M
#ShakleeEffectZi2M


baca lagi

Friday, January 15, 2016

Tazkirah: Hutang Dhuha

BAB 31 : Hutang Dhuha

Satu ilmu yang saya baru tahu yang saya rasa terpanggil untuk berkongsi kepada anda adalah ilmu tentang solat dhuha. Seorang Ustaz dari Indonesia yang bernama Ustaz Yusuf Mansur sangat memperjuangkan dan membudayakan kelebihan dan manfaat melakukan solat dhuha dan sedekah dinegaranya.

Didalam bukunya bertajuk “ Undang saja Allah; Belajar Syukur, Belajar Yakin” beliau memperkenalkan konsep “ Hutang 2 Rakaat Dhuha”. Di dalam buku tersebut beliau membahaskan konsep bahawa kita sudah terlalu banyak berhutang dengan Allah sebenarnya.  Kerana kita terlupa untuk “membayar” bayaran kerana kita memakai mata, tangan, kaki, jantung serta organ kita yang lain kepada Allah. Oleh kerana Allah tahu bahawa kita tidak akan mampu membayar semua nikmat tersebut menggunakan wang, oleh itu Dia dengan kasih sayangnya mensyaratkan bahawa solat sunat dhuha 2 rakaat sebagai bayarannya.

Seperti yang tercatat di satu hadis “  Pada setiap manusia terdapat tiga ratus empat puluh sendi. Setiap satu sendi harus disedekahi olehnya. Para sahabat bertanya, ‘ siapakah yang sanggup melakukannya wahai Rasulullah?  Rasulullah bersabda, jika terdapat kotoran dimasjid, tutuplah dengan tanah ( buang dan bersihkan), dan jika ada sesuatu yang merintangi jalanan, jauhkanlah. Jika engkau tidak sanggup melakukannya maka solat dhuha dua rakaat sebagai gantinya bagimu” (HR. Imam Ahmad)

Dan menurut riwayat yang lain, “ Setiap pagi semua anggota badan masing-masing dari kalian wajib disedekahi. Setiap kali tasbih adalah sedekah. Setiap kali tahmid adalah sedekah. Setiap kali tahlil adalah sedekah. Setiap kali takbir adalah sedekah. Amar ma’ruf dan nahi mungkar adalah sedekah. Semuanya terpenuhi dengan dua rakaat solat dhuha.” ( HR. Muslim ).

Melalui hadis diatas, semakin jelas kepada kita bahawa kita sudah banyak berhutang kepada Allah selama ini rupanya. Ada diantara kita yang berumur 20, 30 malah mungkin 50 tahun, akan tetapi baru tahu akan hal ini. Kita baru tahu yang kita sedang berhutang sebenarnya. Bahkan ini baru hutang dhuha, belum lagi dikira hutang solat wajib, hutang zakat, juga hutang yang lain-lainnya.  Pasti sangat banyak kiraannya.

Jika setahun kita berhutang dhuha 2 rakaat, jika dikira agak –agak berapa rakaat yang perlu kita bayar?  Jika setiap tahun mengandungi 365 hari di darab dengan 2 rakaat dhuha yang ditinggalkan, jumlah hutang  dhuha kita pada Allah  setahun adalah 730 rakaat. Maka jika 10 tahun adalah 7300. Masha Allah. Bagaimana pula jika 20 atau 30 tahun? Sungguh banyaklah bukan?.
Persoalannya disini, adakah betul kita harus membayar hutang hutang tersebut? Jika ya, bagaimanakah cara mahu membuatnya?.

Untuk menjawab persoalan tersebut, saya ingin berkongsi apa yang diceritakan ustaz Yusuf Mansur didalam buku tersebut tentang hal ini. Seorang pekerja kerajaan telah datang bertemunya selepas beliau menyampakan satu ceramah dan pekerja tersebut menceritakan bahawa dia terkena satu musibah.

Wang tabungan yang sudah dikumpul selama setahun telah hilang kerana dicuri. Agak banyak jumlahnya. Dia sangat tertekan dengan hal tersebut dan pergi menemui Ustaz Yusuf Mansur.Ustaz dengan pantas bertanya, “ Ada mengamalkan solat dhuha tak selama ini?” kemudian pekerja itu menjawab bahawa dia tidak atau kalau lakukan pun agak jarang sekali. Kemudian secara langsung ustaz menjawab, “ Patutlah Allah mengambil ( melalui pencuri)  duit tersebut, diambil Allah wang tersebut untuk “bayar” hutang rupanya”. Begitu juga kalau berbisnes atau berniaga, setelah sekian lama berniaga, namun kita masih tak dapat membuat simpanan, itu mungkin kerana kita tidak berdhuha selama ini.

Berbalik kepada persoalan bagaimanakah kita ingin membayar hutang-hutang dhuha kita itu, adakah kita perlu bersolat sunat dhuha tanpa henti supaya hutang-hutang kita terbayar? Adakah kita perlu bersedekah supaya hutang kita itu dilunasi?. Anda rasa bagaimana? Mengikut cadangan Ustaz Yusuf Mansur didalam buku tersebut dia ada berkongsi sedikit tips dan cara bagaimana kita boleh membayar hutang- hutang Dhuha kita.

Seseorang bernama Saifullah telah menghantar satu sms
kepada ustaz :

“ Ustaz, saya baru terbaca tentang hutang dhuha di program Dhuha Coffee ustaz. Saya termasuk orang yang mempunyai hutang dhuha dengan Allah. Saya kini berumur 34 tahun 2 bulan. Ertinya jika saya akil baligh umur 10 tahun, saya sudah berhutang 24 tahun. Dalam sekitar 8,760 hari itu saya berhutang 17,520 rakaat. Mungkin ini sebabnya saya merasakan hidup saya kurang diberkati. Sekarang bagaimanakah saya mahu melunasinya? Wassalam”

Antara tips ustaz yang sangat menarik dan relevan untuk diaplikasikan adalah melalui menyeru orang lain juga untuk berdhuha. Ya, ceritakan juga akan konsep hutang dhuha ini kepada sebanyak mungkin orang yang anda kenal. Dengan cara ini sahajalah hutang-hutang anda mampu dilunasi kerana setiap kali orang lain berbuat kebaikan yang mereka dapat inspirasi melalui anda, secara langsung anda akan mendapat pahala. Kebaikan dan amalan yang mereka lakukan secara langsung akan menjadi saham pahala anda juga.

Namun, pasti akan ada yang bertanya, “ Tetapi bukan semua pandai untuk menceritakan perkara- perkara sebegini kepada orang lain”. Pasti akan terdetik difikiran sesetengah antara kalian.  Jika anda tidak mampu menceritakan akan tentang konsep hutang dhuha, apa kata anda mulai dengan mengajak orang berdhuha mengikut keadaan dan tahap yang anda selesa.

Jika anda ada Blog atau Facebook, cuba menggalakkan orang lain supaya berdhuha. Jika anda sebagai ketua jabatan, sediakan masa 10 minit sebelum memulakan kerja dan mengajak pekerja bawahan anda melakukan solat sunat Dhuha. Jika anda seorang pengacara Radio atau Televisyen, selitkan manfaat dan kelebihan Dhuha didalam percakapan anda. Jika anda seorang pemimpin, nasihatilah dan berikan motivasi tentang kelebihan berdhuha kepada rakyat anda. Jika anda guru atau pensyarah, sediakan waktu untuk mengajak pelajar –pelajar anda berdhuha disetiap pagi. Namun, jangan hanya menyuruh, ceritakan juga kepada mereka kelebihan melakukan solat dhuha. Supaya mereka lagi bermotivasi.

Setiap diantara anda mampu membayar hutang tersebut jika anda berterusan menyeru dan memotivasikan akan orang disekeliling anda tentang kelebihan solat sunat dhuha. Oleh kerana penulis juga merasakan bahawa diri penulis juga memnpunyai banyak hutang dhuha, maka penulis rasa penting untuk berkongsi akan konsep ini. Moga moga jika antara kalian mengamalkan juga menyebarkan kepada orang ramai, harapnya akan terlunasi juga hutang dhuha.

Jom azam solat dhuha... utk tahun baru 2016.......
insha Allah!!

Kredit kepada penulis asal.
Moga Allah merahmati.
baca lagi

Thursday, January 14, 2016

Diary Of MRA: Doa MRA yang tulus. Hihi

Doa MRA.

Bila MRA minta sesuatu, saya minta dia berdoa dulu.
Dia selalu minta mainan ja. Huhu. Sesekali dia pasang telinga nak dengar ummi dia doa apa. Kadang-kadang dia bisik minta tolong doakan untuk mainan dia sama. 😏😏

Selalunya kalau dia pasang telinga tu saya doala kuat-kuat bagi dia dengar. Doa dia jadi anak soleh, rajin solat, baca Al-Quran dan lain-lain. Kalau tak buat macam tu nanti dia tanya.. "Tak doa untuk mamad ka?"

Semalam lepas dengar azan maghrib, cepat-cepat dia bentang sejadah. Pastu solat cara dia la. Hehe. Pastu tadah tangan.. "sok sek sok sek"

Saya tanya.. "Muhammad doa apa?"

Dia jawab.. "Doa jadi anak soleh."

Mudah-mudahan Allah makbulkan doa Muhammad.

Siang tadi, saya mengawal ketat supaya dia tak keluar main kat luar. Sebab awal lagi, masa untuk rehat. Saya benarkan dia keluar selepas asar je. Lagipun cuaca sekarang kan panas.

Tiba-tiba saya terdengar... "sok sek sok sek..."

Saya pandang dia.. Sambil sengih-sengih dia cakap..

"Mamad doa bagi boleh keluar main kat luar...hehe"

Saya cakap.. "TAK BOLEH!! "

Dia ni kan.. Kalau tak dikawal tiba-tiba ja dah ada kat luar, main tengah panas, main tanah & macam-macam lagi. Aktif kemain. Baju sentiasa basah dengan peluh.

Apapun saya bersyukur sebab orang cakap, anak aktif ni sihat. Saya hanya berdoa supaya dia diberi kesihatan yang baik dan membesar menjadi anak soleh dan bijak.

Usaha lain, saya bekalkan dia dengan pemakanan sihat dan suplemen bagi menyokong jika ada apa-apa yang terkurang dalam pemakanan & untuk ketahanan badan dia. Ada yang tanya, bagi makan apa? Saya bagi Meal Shakes, Omega Guard & Chewable Vita C. Kalau ada yang nak tahu khasiat semua tu boleh hubungi saya na. 😊😊

Syakirah Kapli
Whatsapp: 013-3353751




baca lagi

Wednesday, January 13, 2016

Kun Fayakun: Tanamkan rasa percaya, yakin & bersangka baik

Tadi terbaca di Facebook Sahabat Islam mengenai Kun Fayakun. Memandangkan saya sendiri pun sebelum ni mengalami krisia YAKIN, jadi harini nak berkongsi tentang yakin.

Disebabkan post di FB Sahabat Islam di tulis dalam bahasa melayu Indonesia, saya tulis semula dengan gaya bahasa dan kefahaman sendiri di samping tokok tambah supaya lebih faham. Hehe

Kun Fayakun.

Ada satu kekuatan yang bakal membuatkan kita mampu mencapai sesuatu yang besar dan luar biasa hebat.

Kekuatan itu ialah PERCAYA, YAKIN dan BERPRASANGKA BAIK. Kekuatan yang bakal menjadikan sesuatu yang mustahil sebelumnya akan terjadi dengan izinNya dengan cara yang tak disangka-sangka.

Ramai yang ada impian dan cita-cita besar, tapi tersangkut di tengah jalan sebab tiada rasa percaya, yakin, malah berprasangka buruk dengan diri sendiri & Allah swt.

Apabila seorang hamba yakin di atas yakin, percaya di atas percaya dan sentiasa bersangka baik, insyaAllah Allah bakal membimbingnya ke arah jalan yang terbaik untuk mencapai keinginannya.

Tiada yang mustahil disisi Allah swt.
Allah swt akan memenuhi segala keperluan hambaNya yang berserah diri hanya kepadaNya.

Kenapa bersusah hati? Allah kan ada..

Bila mana Allah kata JADI, Maka jadilah ia.
.
.
.
Saya pernah terbaca, tak perlu yakin diri, yakin saja pada Allah. Kalau versi saya.. Nak yakin diri? Yakin dulu pada Allah, yakin diri bakal menyusul dengan izinNya.
.
.
Moga dosa-dosa kita diampuni, sentiasa berada dalam redha dan rahmatNya.
Amin.. 
InsyaAllah nanti saya akan kongsikan bagaimana nak tanamkan  keyakinan pada Allah dalam diri kita.

Jemput follow channel ni:
telegram.me/kuasaminda

baca lagi

Tuesday, January 12, 2016

Perlu Ke Ambil Herblax?

PERLU KE AMBIL HERB-LAX?
======================

Herb-Lax adalah poduk herba dari Shaklee yg terkenal sebagai alat untuk detox usus.

Apa yg ada dalam sebotol Herb-Lax?

1. DAUN SENNA

Bukan daun inai ye. Daun senna terdapat dalam kitab 'Tibb An-Nabawi' (pengubatan cara Nabi) bahawa ia digunakan oleh Rasulullah utk merawat sembelit.

Daun senna bertindak menggalakkan proses peristalsis usus berlaku dgn optimum dan mengeluarkan segala sisa yang tersangkut di dalamnya.

2. AKAR RHUBAB

Bertindak menggalakkan pengecutan usus bagi menolak keluar sisa toksik.

3. BLUE MALLOW

Digunakan untuk keradangan dalam perut, masalah pundi kencing dan juga masalah sistem pernafasan.

4. AKAR CULVER

Digunakan untuk mengatasi masalah sembelit dan masalah hati.

5. AKAR LIKORIS

Digunakan sejak 5000 tahun dahulu dalaml perubatan Cina. Mempunyai banyak sekali khasiat termasuk mengatasi masalah dalam perut, pundi kencing, keracunan makanan, menggalakkan aktiviti hempedu untuk pencernaan dan lain2.

6. KULIT KAYU BUCKTHRON

Menggalakkan proses pembersihan usus. Digunakan secara tradisional untuk rawatan anti-tumor.

7. DAUN ALFALFA

Bapa segala tumbuhan yang memiliki 1001 khasiat. Mendetoks sel secara menyeluruh.

8. BUNGA LAWANG

Membantu mengurangkan gejala kembung perut dan loya.

9. BUAH PELAGA

Digunakan secara tradisional untuk membuang angin dalam badan. Ia membantu merehatkan otot perut sistem reproduktif.

Banyak rupanya khasiat Herb-Lax ni.

Anda mesti cuba tau!

Whatsapp ke
013-3353 751

Ingat,

Whatsapp ke
013-3353 751

Syakirah Kapli
Shaklee Independent Distributor

#Zi2M
#ShakleeEffectZi2M


baca lagi

Monday, January 11, 2016

Diary Of MRA : Allah Yang Menyembuhkan

Assalamualaikum semua.
Nak cerita satu kisah yang berlaku baru-baru ni.

Satu hari tu, Muhamad banyak main kat luar rumah. Dipendekkan cerita, lepas tu bebird dia bengkak, merah. Uii ngeri betul tengok. Dah la benang bekas khatan pun masih bersisa, tetiba bengkak pulak macam baru khatan aritu. Huhu.

Bia ditanya sakit tak? Gatal tak. Terus dia jawab tak. Lega sikit rasa. Ummi pun tak tau nak buat apa, just letak minyak je la. Saya syak dia kena gigit binatang halus tu. Orang kedah panggil tungau. 

Esoknya masih bengkak dan merah. Entah apa yang dia fikir, tetiba dia datang kat ummi, dia cakap.

"Ummi tolong zikir sat, baca doa bagi sembuh #%#%£& mamad ni"

Untuk tidak menghampakan ummi amik la air semangkuk, baca Al-Fatihah, ayat kursi, 3 qul. Pastu jirus kat tempat tu lepas mandi dengan niat mohon Allah surutkan bengkak. 

Lepas mandi pun, ummi dengar dia duk baca Al-Fatihah sorang-sorang. Baca cara dia la kan. Hihi. Lepas tu taktau la dia hembus ke apa. Tapi lepas baca tu dengan yakinnya dia cakap... "Haa..sembuh dah #&%##£ Mamad!"

Budak-budak ni kalau minta sesuatu, keyakinannya luar biasa. 

Dengan izinNya memang nampak dah tak bengkak mengening (betui ka bahasa ni) lepas tu dan esoknya bengkak tu dah surut sepenuhnya. Syukur alhamdulillah.

Ada beberapa pengajaran yang saya dapat.

1. Apa pun masalahnya, berbalik la pada Allah. Masa sapu minyak, saya main sapu ja ikut naluri kebiasaannya, bila bengkak sapu minyak. Kalau Allah tak izin tak jadi jugak. Allah beri ilham pada Muhammad untuk minta saya zikir (lebih tepat,doa) pada Allah.

2. Yakin. Bila berdoa, step seterusnya adalah yakin. Sebab Allah mengikut sangkaan hambaNya. Saya tanamkan benih yakin tu masa jirus air.. Haa alhamdulillah sembuh dah bebird mamad ni. Allah bagi sembuh. Bila saya cakap camtu, Muhammad 3x ganda yakinnya. Siap baca lagi Al-Fatihah sendiri dan berkali-kali cakap sembuh dah, sembuh dah. Hehe


Semoga bermanfaat ya!
.
.
Entry kait mengait:

Diary of MRA : Khatan Part 1
Diary of MRA : Khatan Part 2
baca lagi

Sunday, January 10, 2016

Doa Bebas Hutang, Sifat Malas, Sedih & Bakhil

Boleh dikatakan hampir semua dari kita ada berhutang. Kadangkala bila berhutang kita sering dibelenggu rasa sedih, berputus asa seterusnya timbul rasa malas berusaha.

InsyaAllah doa ini pasti membantu. Baca dan amalkan dengan yakin ya. Yakinlah Allah sebaik-baik pembantu yang bakal menunjukkan jalan keluar dari belenggu ini.

Kisah di sebalik doa ini..

Abu Said Al-Khudhri RA telah berkata: “Pada suatu hari Rasulullah SAW telah masuk ke masjid. Tiba-tiba ada seorang sahabat bernama Abu Umamah RA sedang duduk di sana. Beliau bertanya: ”Wahai Abu Umamah, kenapa aku melihat engkau sedang duduk (di masjid) di luar waktu solat?” Dia menjawab: ”Aku resah memikirkan hutangku, wahai Rasulullah.” Beliau bertanya: ”Mahukah aku ajarkan kepadamu sebuah doa yang apabila engkau baca maka Allah taala akan menghilangkan keresahanmu dan melunasi hutangmu?” Dia menjawab: ”Sudah tentu ya Rasulullah.”

Beliau bersabda,”Jika engkau berada di waktu pagi mahupun petang, bacalah doa:

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ
 وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ
 وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْجُبْنِ وَالْبُخْلِ
وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ غَلَبَةِ لدَّيْنِ وَقَهْرِ الرِّجَالِ

“Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau dari perasaan resah dan sedih. Aku berlindung kepada Engkau dari sifat lemah dan malas. Aku berlindung kepada Engkau dari sifat pengecut dan kedekut. Dan aku berlindung kepada Engkau dari belenggu hutang dan kekerasan manusia.”
.
.
Kata Abu Umamah RA: “Setelah membaca doa tersebut, Allah telah memperkenankan doaku dan menghilangkan keresahanku dan melunasi hutangku.” (HR Abu Dawud 4/353)
.
.
Doa di atas yang diajar Nabi SAW kepada Abu Umamah RA adalah penuh dengan hikmah dan merupakan doa untuk mengatasi masalah ditimpa hutang yang berpanjangan. Doa tersebut mengandungi beberapa permohonan yang jelas kait mengait antara satu sama lain agar Allah taala melindungi seseorang daripada beberapa masalah yang membelenggu hidupnya. Dan setiap masalah yang disebut oleh Rasulullah di dalam doa tersebut ternyata sangat bertepatan dengan keadaan seseorang yang sedang dililit oleh hutang.
.
.
.
Lagi Formula Rezeki Melimpah di:
111 Formula Tarik Rezeki


#sebarkandoa
#sharedoa
baca lagi

Saturday, January 9, 2016

Cara Mudah Cuci Kasut Sekolah Anak

Kenapa kasut sekolah warna putih?

Anak-anak kecil, kalau jumpa kawan dia punya teruja tu lain macam.
Dia punya main tu tak ingat apa dah. Lari sana sini, melompat, berguling semua la. Baju putih, kasut putih, ada aku kesah? Hehe.

Yang kesahnya mestila mak-mak yang nak kena tonyoh baju depa satgi. Tengok kasut dah macam apa ja kan.. Kuss semangat! Hangpa pi sekolah ka pi bendang. 😅😅

Tapi mak-mak zaman canggih manggih ni dah tak risau sangat dah. Sebab depa ada Basic H. Sabun ajaib katanyaa.

Bayangkan, hanya dengan beberapa titik, rendam, pastu berus sikit-sikit ja, semua kotoran hilang! Dalam gambar tu kasut anak akak ni yang baru 3 hari orientasi, kotoq yakmat dah kasut tu. 😂😂


Akak tu pun rendam semalaman dengan larutan beberapa titik Basic H dan berus sikit. Alhamdulillah hasilnya memang memuaskan! Putih bersih walaupun belum dikapur.

Korang nak cuba?
Boleh juga guna untuk baju yang kena milo / minuman coklat.

📩📩 013.3353.751 Whatsapp lekaih.

P/s: Soalan kat atas sekali tu saya pun tak tahu apa jawapannya 😁😁
baca lagi

Friday, January 8, 2016

Vivix Mahal Ke?

Ada yang tanya kenapa VIVIX ni mahal (bagi yang belum cuba)

Jawapannya mudah,

Kerana VIVIX ni sangat sesuai untuk membantu mereka yang menghidapi penyakit-penyakit mahal.

Contohnya:

👉🏿 Darah Tinggi
👉🏿 Kanser
👉🏿 Kencing Manis
👉🏿 Jantung
👉🏿 Stroke
👉🏿 Batu Karang
👉🏿 Prostat

Penyakit-penyakit di atas ni kalau lah dibiarkan dan terpaksa menerima rawatan di hospital. Kosnya menelan lebih beribu ringgit.

Oleh itu amatlah berbaloi harga sebotol Vivix untuk kita kekal sihat dari terus derita menghadapi sakit-sakit di atas.

Nak VIVIX dengan harga mampu milik?

Mari daftar ahli saya bantu anda untuk miliki dua tiga botol VIVIX secara PERCUMA!

Whatsapp 013-3353751



#Zi2M
#ShakleeEffectZi2M
baca lagi

Wednesday, January 6, 2016

Pesanan Buat Ibu Ayah

WAHAI IBU WAHAI AYAH
===================

1) Jangan pukul anak dari lutut keatas

2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control


3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya . Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak

...Sabda Rasulullah s.a.w.

“Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)”

4) Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).

5) Berikan anak anda pelukkan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)

6) Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

7) Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).

8) Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkaratermasuklah berbuat silap.

9) Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga,pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

10) Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

11) Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)

12) Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.

13) Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

14) Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).

15) Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

16) Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.

17) Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

18) Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

19) Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam,

20) Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.

21) Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

22) Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.

“Anak- Anak ibarat kain putih. Ibu bapa lah yang mencorakkannya menjadi yahudi, nasrani atau majusi”

#Zi2M
#ShakleeEffectZi2M
baca lagi

Monday, January 4, 2016

Pengajaran Dari Kisah Tembikai Tawar

Seorang lelaki soleh pulang ke rumah dengan membawa sebiji tembikai (ada orang panggil timun Cina ).Dia membeli buah itu dari sebuah pasar.

Isterinya membelah tembikai itu dan merasanya: “tawar”. Lalu isterinya terus-terusan merungut.

Melihat isterinya yg merungut itu, suami berkata: “Saya membeli tembikai itu dari pasar”

Isteri: “Saya tau”

Suami: “Pada pendapat awak, semasa saya membeli tembikai tadi, saya nak yang manis atau yang tawar?”

Isteri: ” Tentulah yang manis”

Suami:” Ketika penjual sedang menjual tadi, agaknya mereka nak menjual yang manis atau yang tawar?”

Isteri: “Tentulah mereka ingin menjual yg manis”

Suami terus lagi bertanya: ”Ketika peraih (aka org tengah) ingin menjual kepada penjual di pasar, mereka agaknya ingin menjual yang manis atau yang tawar?”

Isteri: “Mesti yang manis”

Si suami diam sejenak..

Kemudian dia menyambung.”Ketika pekebun menanam tembikainya, adakah dia mahu tembikai yang tumbuh nanti manis atau tawar?”

Isteri: ” Tentu yang manis, pastinya.”

Suami:” Ketika awak membelah buah ini tadi, awak inginkan yang manis atau yang tawar?”

Isteri: “Mesti saya ingin yang manis. Kenapa dengan semua soalan ini?” soal isteri.

Orang soleh itu tersenyum pada isterinya.

Lalu dia berkata: “Ketika semua orang inginkan buah yang manis, sebaliknya pula yang berlaku. Buah tembikai itu tawar rasanya!”

Isteri orang soleh itu terdiam.

Marahkan siapa?

‘Jadi ketika awak marah tentang rasa tembikai yang tawar, awak sebenarnya marahkan siapa?

Bukankah semua orang inginkan buah yang manis.

Tetapi kuasa Allah memutuskan buah itu tawar rasanya,

Jadi awak marahkan siapa?

Marahkan saya yg membeli, atau penjual yang menjual atau awak yang membelah atau pekebun yg menanam?

Atau Allah yang menentukan rasa tawar?”

Janganlah kita mengecam, mengutuk makanan walaupun makanan itu tidak sedap.

Kalau kita tak suka, kita tinggalkan sahaja.

Pengajarannya: Kita perlu faham bahawa rezeki kita dapat yang manis atau tawar, sedap atau tidak, semuanya ditentukan Allah.

Jika kita mengecamnya, ramai orang di sekeliling akan terasa hati. Mungkin emak atau isteri yang memasak terasa hati. atau mungkin ayah yang membeli terasa hati.

Dan lebih-lebih lagi tanpa kita sedar, kita seolah-olah “mengecam” Allah yg mengurniakan rezeki itu kepada kita.

————————————–
Jika kita tidak bersyukur dengan yang sedikit, mana mungkin kita akan bersyukur dengan yang banyak.
—————————————-

Sedikit saya ingin berkongsi beberapa ayat petikan dalam al-quran semoga dapat memberi panduan kepada kita semua insyaAllah. Allah swt berfirman.

“Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak

dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”(An-Nahl: 18)

Cuba bayangkan berapa banyak nikmat Allah yang Allah bagi kepada kita. tak terhitung nilainya kan. Saya bagi contoh nikmat yang paling dekat dengan kita ialah nikmat sihat. Cuba kalau Allah bagi kita sakit gigi.. macam mana rasa? SubhanAllah tak tahan rasanya.. Allah uji dengan satu nikmat jangan cepat mengeluh ye, fikirkan nikmat lain yang Allah bagi tidak terhitung banyaknya.

Allah swt berfirman lagi..

“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu memaklumkan, ” Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya aku akan menambah (nikmat) kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka pasti azab-Ku sangat berat”(Ibrahim:7)

Allah kata, siapa yang bersyukur dengan nikmat yang Allah bagi, Allah akan tambahkan lagi nikmat kepada kita. Dan kalau kita ingkar dengan nikmat yang Allah bagi akan pasti menanggung azab Allah yang sangat berat. Contoh disini ialah kisah tembikai tadi, Isteri lelaki soleh tidak bersyukur dengan buah tembikai yang dibeli oleh suaminya kerana tawar, tetapi isterinya tidak sedar dia sedang mengingkari nikmat yang Allah berikan.

Allah swt berfirman lagi…

Maka apabila manusia ditimpa bencana dia menyeru Kami, kemudian apabila Kami berikan nikmat Kami kepadanya, dia berkata, “Sesungguhnya aku diberi nikmat ini hanyalah kerana kepintaranku”. Sebenarnya, itu adalah ujian, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahuinya.

( Az-Zumar:49)

Sebagai manusia biasa, memang lumrah kita sentiasa tidak berpuas hati dengan apa yang kita ada. Sentiasa merungut dan mengeluh, sedangkan Allah lebih mengetahui apa yang dirancangNya. Beryukurlah kita dengan nikmat yang dikurniakan. Tidak semua nikmat yang kita terima, orang lain juga terima. Tidak semua nikmat itu akan kita perolehi lagi dan Allah boleh menrik nikmat itu bila-bila masa sahaja.Jika tidak dapat apa yang kita suka,belajarlah menerima apa yang kita dapat, dan bersyukurlah dengan apa yang kita ada.

Semoga Allah beri kita faham…
.
.
.
Nak beli Ebook FORMULA REZEKI?

Klik Sini: Ebook FORMULA TARIK REZEKI
baca lagi
 
Copyright © Owner's Blog | All Rights Reserved | Design By Adam Faiz Back to Top|Dashboard