Tip Magnet Rezeki: July 2016

Wednesday, July 27, 2016

5 Sebab Simpanan Emas Lebih Relevan

[ 5 Sebab Simpanan Emas Lebih Relevan ]

1. Emas kalis inflasi

Buktinya, dengan 1 dinar kita masih mampu beli seekor kambing, sama seperti 1400 tahun dahulu.

2. Senang ditukar kepada tunai.

Emas boleh dipajak/jual dengan mudah. Perhh.. saya terkejut masa mula2 tengok bila ada member nak letgo goldbar dalam support group, sepantas beberapa minit dah terjual! :)

3. Kekayaan ditangan anda

Apa pun yang terjadi diluar sana, (cth: kejatuhan matawang, pergolakan dalam kerajaan, politik, ekonomi dll), emas masih ditangan kita dan ianya bernilai tinggi.

4. Boleh dijadikan modal pusingan.

Ramai yang pajak simpanan emas dan buat modal bisnes. Bila dah dapat pulangan dari bisnes tu, tebus semula emas. Bijak baqhang!

5. Aset mudah alih

Emas, nak dibawa kemana-mana pun tiada masalah. Malah dibawa keluar negara pun masih laku. :D

Jom mulakan 1 gram pertama anda sekarang.
Pm atau whatsapp 019-4917769

#AspirasiEmas
#EjenEmas




baca lagi

Tuesday, July 26, 2016

6 Tips tukar DUIT RAYA kepada EMAS


Bismilah

||  6 Tips tukar DUIT RAYA kepada emas  ||

[1] Kumpul semua duit raya anak dan kira berapa jumlah yang terkumpul

[2] Elakkan daripada duit terkumpul tu untuk beli gajet atau apa-apa kehendak anak-anak anda. Simpan dahulu sebelum guna.

[3] Jika jumlahnya RM200, anda boleh tukarkan kepada 1gram GoldBar.

[4] Sekiranya tidak cukup jumlah RM200, apa salahnya anda cukupkan..tambahlah berapa lagi yang tak cukupnya :)

[5] Selepas cukup jumahnya RM200, anda boleh roger saya untuk lock 1gram GoldBar.

[6] 1gram GoldBar tu anda boleh simpankan dan buat catitan kecil tarikh belian dan berapa harga 1gram tersebut serta simpankan bersama sekali. Saya biasanya akan lekatkan sticker kecil pada 1gram GoldBar tu tarikh belian dan harga belian 1gram tersebut. Tujuannya sebagai rujukan nanti.

#AspirasiEmas
#EjenEmas


 - - - - -
Berikut adalah pengiraan jika anda simpan 1gram sehingga umur anak 20 tahun:.-

Harga 1gram emas sekarang = RM198
Dijangka harga 1gram tahun 2020 adalah RM503
Dengan andaian kenaikkan harga emas 20% setiap tahun, maka selepas 20 tahun kenaikkannya ialah 400%

1gram emas = RM198 x 400%
= RM792

Itu baru pengiraan untuk 1gram GoldBar. Jika setiap tahun anda tukar duit raya anak kepada 1gram GoldBar dan simpan sehingga umur anak 20 tahun, bermakna anak anda sudah ada 20 keping 1gram GoldBar.

Cuba anda bayangkan pula, berapa nilai harga ke semua keping yang telah disimpan pada masa itu?


InsyaAllah dengan mengamalkan teknik ini kita boleh mengurangkan beban anak-anak kita bila mereka sambung belajar nanti. Tak perlu lagi untuk kita buat pinjaman PTPTN bagi menampung kos pengajian anak-anak nanti, betul tak? Tak perlulah nak berhutang.

Oleh itu, sebagai ibubapa yang cerdik, kita korbankan keseronokan kita dan cuba rancangkan bajet kewangan untuk masa depan anak-anak kita.

Nak mula kumpul emas?
Nak beli emas murah dari pasaran?

Hubungi saya:
Whatsapp 019-4917769
baca lagi

Monday, July 25, 2016

Kisah Emas: Simpan Goldbar & Tukar Jadi Barang Kemas

Bismillah

Kisah dari salah seorang team #AspirasiEmas.

Hasil simpanan sedikit demi sedikit dinar, goldbar dan syiling emas, beliau tukarkan jadi barang kemas bernilai tinggi.

Emas 999 cek, bukan emas 916 macam barang kemas kita selalu beli kat kedai tu. Hehe :)


Kata beliau,
Dengan upah di bawah RM100, kini gold saver boleh memiliki Cincin Belah Rotan dan Gelang Pintal.

Gelang tu untuk dihadiahkan kepada anak perempuan usia 12 tahun. Akan diwariskan bila besar nanti. Cincin milik adik perempuan bongsu.

Huntungla anak2 beliau. :)

Psst.. Kalo anak kome tu lelaki, biar la dalam bentuk goldbar, syiling & dinar je ye dak. Tukar jadi barang kemas, depa bukan boleh pakai pong. ;)

#EjenEmas
#Powergold

Hangpa camna? Dah start? Baru nak start?
Jom mulakan 1 gram pertama anda.

Whatsapp saya 019-4917769
Nak add kat FB pun boleh. Syakirah Kapli
baca lagi

Powergold : Bukan Skim Pelaburan Emas

πŸ’» *POWERGOLD* πŸ’»

Ramai yang masih *KELIRU* dengan *KONSEP* yang diketengahkan oleh *syarikat #Powergold.*

Sebenarnya #Powergold SAMA seperti KEDAI EMAS BIASA  yang menjual barang kemas, bar emas & dinar emas.

Cuma di ONLINE kan.

Secara mudahnya :

Kami ADA KILANG (Amethyst, Kedah) dan HQ tetapi TIADA PREMIS untuk jualan kepada umum. Bergerak secara ONLINE di antara AHLI dan STOKIS.

Bergerak secara OFFLINE apabila pembeli MEMBELI barang DIRECT melalui stokis yang ada menyimpan stok di tangan ketika itu.

BUKAN SKIM PELABURAN yang menawarkan DIVIDEN tertentu SETIAP BULAN, tetapi JUAL BELI emas, dapat bawa balik emas dan simpan sendiri.

Untuk ahli-ahli yang berdaftar, dibekalkan web promosi &  web akaun peribadi untuk menerima info terkini harga emas semasa, marketing tool, bonus & sebagainya.

BUKAN SKIM 4 D (duduk, diam, dapat , duit ) tetapi perlu ada usaha sendiri baru ada hasil.

Hasil Datang Dari :

1. *Saving* (Menyimpan & mengumpul emas)

Pembelian serendah 0.5 gram syiling emas kualiti 24k (999.9) atau sejajar dengan kempen utama powergold, 1 gram 1 bulan .
12 gram untuk setahun terkumpul.
Buat simpanan untuk jangka masa panjang di mana ketika harga belian balik emas sudah naik melebihi harga belian asal.

2. *Trading* ( Menjual )

Dapat untung runcit dan bonus repurchase untuk setiap gram yang terjual.

3. *Networking* ( Memperkenalkan )

Bukanlah sesuatu yang wajib dilakukan, namun memperkenalkan simpanan emas kepada umum agar lebih ramai lagi masyarakat celik emas adalah fokus utama syarikat. Ini juga menjadi salah satu sumber rezeki yang berterusan untuk ahli dan hasil pendapatan lebih lumayan berbanding menjual sahaja.

Powergold BUKAN platform untuk dapat GANJARAN dengan bergoyang kaki.

*Anda Usaha Anda Dapat, Biar rezeki lebih berkat!*

*ANDA BILA LAGI?! JADILAH SALAH SEORANG PENYIMPAN ATAU  USAHAWAN EMAS BERSAMA KAMI!*


baca lagi

Sunday, July 24, 2016

Trend Masa Kini : Simpan Emas

TREND SIMPANAN EMAS

Trend simpanan Emas sudah lama bermula, sejak zaman-berzaman lagi. Orang tua kita juga memesan kepada kita agar menyimpan Emas, namun ada yang mereka tidak beritahu kita, kerana mereka sendiri tidak tahu...

Apa yang dimaklumkan kepada kita adalah berdasarkan pengalaman mereka yang terlebih dahulu makan garam dan menyaksikan sejarah harga Emas yang naik untuk jangka masa panjang.

Sejarah Emas sebenarnya dari zaman firaun lagi. Sesiapa yang memiliki Emas pada waktu itu dianggap kaya...

Pada zaman sekarang juga, sesiapa yang memiliki Emas yang banyak akan dianggap kaya. Siapa yang tidak mahu kaya dan berjaya...?

Tahukah anda bahawa EMAS adalah WANG yang sebenarnya...?

Inilah yang ramai salah faham. Ramai menganggap Emas sebagai pelaburan semata-mata.Emas lebih kepada simpanan tetapi secara tidak langsung ia juga berfungsi sebagai instrument pelaburan.

EMAS KEGUNAAN ZAMAN BERZAMAN.


#EjenEmas
#TerapiEmas
#Powergold
baca lagi

Friday, July 22, 2016

Tutorial: Cara Download Video Dari Facebook

Assalamualaikum semua..

Hangpa dah tau ka cara nak download video dari facebook? Saya pun baru tau sebenarnya. Hehe.

Ok saya share sekarang.

Hangpa download ja Aplikasi FB Video Downloader. Cam dalam gambar ni. Pilih hat atas sekali sebab saya tengok tinggi je rating tu ha. Nora bagi 4.5 bintang! Saiz pun tak besar dalam 2 MB lebih je.


Ha lepas dah install, open la. Nanti keluar camni.


Jeng jeng jeng.. Tu ha, dah siap tulis How To Use tu. Kan senang keja saya, tak payah tulis step by step. Hehe.

Bahasa mudahnya camni.. Log in FB hangpa dengan app tu, sebijik macam App FB ja dlam tu. Pastu cari la video yang hangpa nak download tu. Tekan play, nanti dia tanya kita nak download ka, nak watch ka nak cancel.

Dah siap download, check dalam galeri.. Ha kan dah ada video tu. Sila tonton dengan riang gumbira.

Sekian sahaja tutorial pendek. :)
baca lagi

Kisah Benar!! Rahsia Murah Rezeki Jutawan Takwa

Bismillah. Assalamualaikum wbt.

Saya kongsikan satu kisah yang saya dapat dari whatsapp group. Kredit kepada penulis kisah ini. Moga sentiasa berada dalam rahmatNya.

...........

“Ya Allah, aku mohon kepada Mu Ya Allah. Temukanlah aku dengan mereka yang boleh memberi pengajaran kepada ku di Tanah Suci.

Temukanlah aku dengan mereka yang boleh mengubah hidupku ke arah yang lebih baik”.

Inilah doa yang saya baca sebelum menunaikan haji.Alhamdulillah. Saya bersyukur kepada Allah. Allah temukan saya dengan begitu ramai orang yang banyak memberi pengajaran dalam hidup saya.

Yang pertama, Allah temukan dengan Prof Kamil  (www.muhdkamil.org ) Bagi saya, buat masa ini tiada orang boleh memberi kesedaran kepada saya seperti mana yang Prof Kamil berikan kepada saya.

Prof banyak memberi kesedaran kepada saya. Terima kasih sekali lagi saya ucapkan kepada Prof.

Yang kedua, Allah temukan saya dengan seorang jutawan. Rumahnya sahaja dah RM6 juta.

Keretanya BMW X6. Plat kereta pun TAF15. Tak usahlah saya menceritakan kekayaan beliau yang lain.

Namun, orangnya sederhana. Boleh dikategorikan sebagai golongan‘jutawan bertakwa’. Inilah yang kita semua mahukan. Kaya dan dalam masa yang sama bertakwa kepada Allah.

Di suatu pagi, saya duduk di lobi hotel. Dan tiba tiba Datuk Zainal datang duduk berhampiran saya. Datuk Zainal Abidin merupakan Pengerusi Zahafiz Travel Sdn Bhd.Tahukah anda apakah maksudZAHAFIZ?

Z adalah Zainal.
A adalah nama Isteri Datuk
HAFIZ pula adalah kerana kesemua anak Datuk adalah Hafiz dan Hafizah Al Quran.

Bagi saya ia amat menarik. Datuk Zainal begitu ‘simple’.

Beliau kekal merendah diri dan ramah bila bertemu dengan para jemaah Zahafiz. Sebab itu agak mudah saya bersembang dengan beliau.

“Datuk, boleh tak Datuk cerita kepada saya ‘rahsia’ kejayaan Datuk dalam perniagaan yang Datuk jalankan, sebab saya pun buat business juga” saya bertanya kepada Datuk,

“Biasanya saya tak cerita dekat orang. Tapi sebab kamu dah tanya. Insya Allah saya akan ceritakan,” Datuk menjawab.

Datuk menceritakan beliau bukanlah dari latar belakang agama. Beliau merupakan bekas pegawai polis dahulu.

Beliau memulakan perniagaan Zahafiz ini lebih kurang sejak 15 tahun yang lepas.

Beliau menceritakan ada 3 faktor utama dari segi amalan yang beliau rasa ia membantu dalam perniagaan yang dijalankan.

1) Restu dan Doa Ibu

Beliau menceritakan, pada peringkat awal beliau mahu berhenti kerja sebagai polis dan memulakan sebuah perniagaan. Sebelum memulakan perniagaan itu, beliau bertanya kepada ibunya sama ada beliau boleh berhenti kerja dan memulakan perniagaan itu.

Ibunya tidak merestuinya.

Maka beliau tidak berhenti kerja dan tidak membuat perniagaan itu.

Jika kita fikirkan, apa rasionalnya Datuk yang berumur sekitar 40 tahun meminta izin dari ibunya untuk membuat keputusan berhenti kerja? Bukankah Datuk pada waktu itu cukup matang untuk membuat keputusan sendiri.

Namun, Datuk amat menitik beratkan restu ibu. Datuk mahu ibunya sentiasa mendoakan beliau dalam apa jua keadaan.

Selepas itu, Datuk meminta izin daripada ibunya untuk membuat perniagaan Umrah dan Haji ini. Dan Alhamdulillah, kali ini ibunya membenarkan beliau berhenti kerja dan membuat busines ini.

Selepas mendapat restu ibu. Barulah Datuk berhenti kerja sebagai polis dan memulakan perniagaan ini. Dan Alhamdulillah, perniagaannya berjaya.


Datuk menceritakan kepada saya beliau meminta ibunya untuk mendoakan kejayaan beliau setiap hari. Dan Datuk berkata doa seorang ibu kepada anaknya amat mustajab dan ia tiada hijab. Maka, sebab itulah Datuk merasakan perniagaannya boleh berjaya.

Datuk juga menceritakan kepada saya pentingnya kita untuk mengambil berat dan menjaga ibu bapa kita sekiranya mereka masih hidup.

Datuk menceritakan dalam apa jua keadaan, Datuk sentiasa melebihkan ibunya daripada isterinya. Dan ‘isterinya’ faham keadaan ini. Datuk memberitahu supaya jangan risau apabila beliau melebihkan ibunya, ini kerana mereka akan mendidik agar anak lelaki mereka juga suatu hari akan melebihkan ibunya berbanding isterinya.

Ini yang sepatutnya.

Namun kita hari ini sering ‘melupakan’ kekuatan doa ibu dalam hidup kita. Kita ‘lupa’ untuk mengirim wang kepada ibu bapa kita setiap bulan. Kita ‘lupa’ untuk mendoakan kesejahteraan mereka. Dan yang lebih teruk, kita ‘lupa’ untuk berhubung dengan mereka bertanya khabar dek kesibukan kita mengejar ‘kejayaan dunia’.

Sedangkan ‘kejayaan’ itu lebih mudah dikecapi dengan doa dari mereka.

Datuk bertanya kepada saya, “Firdaus ada mak lagi tak sekarang ini?”

“Ya, mak saya masih ada”

“Satu nasihat saya, tolonglah jaga dan sayang ibu bapa Firdaus sepanjang hayat mereka. Lebihkan mereka dalam apa jua keadaan. Minta mereka doakan apa yang Firdaus buat. Insya Allah, Firdaus akan dapat lihat keberkatan dalam kehidupan Firdaus nanti” Datuk menasihatkan saya.

“Sekarang, mak saya dah meninggal dunia. Setiap hari saya mendoakan agar Allah ampunkan dosa mak saya. Sekurang kurangnya, saya menjalankan ‘tanggungjawab’ saya sebagai anak untuk mak saya”

Kata kata Datuk ini amat memberi kesan kepada saya. Insya Allah, saya berazam untuk sentiasa membahagiakan ibu bapa saya dalam apa jua keadaan.

2) Solat Sunat Dhuha

Datuk menceritakan amalan kedua yang beliau amalkan dan yakin ‘membantu’ dalam keberkatan dalam perniagaannya adalah Amalan Solat Sunat Dhuha.

Beliau menceritakan yang beliau telah amalkan solat Sunat Dhuha sejak sekian lama. Setiap hari beliau bersolat Sunat Dhuha sebanyak 4 rakaat. Dua rakaat dibuat dua kali. Dan ia dilakukan setiap hari tanpa ‘miss’.

Beliau menceritakan kepada saya apabila kita bersolat Sunat Dhuha dan membaca doanya setiap hari, ini bermakna kita berdoa kepada Allah agar dimurahkan rezeki setiap hari. Dan waktu Dhuha adalah antara waktu afdhal untuk kita berdoa.

Dengarlah Doa Solat Sunat Dhuha ini. Anda pasti akan tersentuh hati mendengar doa ini yang dibaca dalam bentuk nasyid yang begitu indah. Saya amat suka mendengar doa ini setiap hari.

“Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu Dhua Mu, kecantikannya adalah kecantikan-Mu, keindahannya adalah keindahan-Mu, kekuatannya adalah kekuatan-Mu, kekuasaan adalah kekuasaan-Mu, perlindungannya adalah perlindungan-Mu.”“Ya Allah, jika rezki kami di langit, turunkanlah, jika di bumi, keluarkanlah, jika sukar,
permudahkanlah, jika haram sucikanlah, jika jauh dekatkanlah, berkat waktu Dhuha, kecantikan Mu, keindahan Mu, kekuatan Mu dan kekuasaan-Mu.””Limpahkan kepadaku segala yang telah Engkau limpahkan kepada hamba-hamba-Mu yang soleh”

Sama samalah kita hayati maksud doa ini. Jika dibaca dengan penuh pengharapan, boleh mengalir air mata kita mengharapkan rezeki daripada Allah.Bayangkanlah, jika ini yang kita doakan setiap hari dalam hidup kita. Insya Allah. Suatu hari pasti dan pasti Allah akan kabulkan hajat hajat kita dan dimurahkan rezeki kita.

Datuk menceritakan mereka yang selalu mengamalkan solat Sunat Dhuha akan dimurahkan rezeki oleh Allah. Dan kita kena faham konsep rezeki itu sendiri.

Duit yang kita peroleh adalah rezeki. Ini yang biasa kita faham.Namun, kesihatan juga rezeki. Kereta tidak rosak juga rezeki. Anak anak tidak sakit juga rezeki. Rumah tidak bocor juga rezeki. Dijauhi dari malapetaka dan bencana juga rezeki.

Dapat anak yang soleh juga rezeki. Dan konsep rezeki perlu diperluaskan agar kita lebih mudah faham rezeki yang Allah berikan kepada kita.

Agar kita lebih bersyukur kepada Nya.

“Firdaus, amalkanlah Solat Sunat Dhuha setiap hari. Insya Allah, Firdaus akan saksikan sendiri kehebatan amalan itu sendiri. Allah akan buka jalan agar dimurahkan rezeki kepada Firdaus daripada pintu yang tidak disangka sangka,” kata kata nasihat Datuk ini benar benar terkesan dalam hati saya.

Insya Allah Datuk, akan saya amalkan.


3) Bersedekah

“Firdaus, amalan ketiga yang saya rasakan ia memurahkan rezeki saya adalah amalan bersedekah.

Setiap hari, di dalam poket seluar saya mesti ada duit kecil. Saya akan bersedekah kepada sesiapa sahaja yang saya rasakan perlu. Tak semestinya saya kenal dia. Tak semestinya saya hanya bersedekah kepada peminta sedekah.

Kalau saya nampak cleaner sedang sapu sampah. Saya bagi. Kalau saya nampak ‘guard’ di bank pun saya bagi. Sekadar nak membiasakan diri dengan amalan bersedekah.

Dan saya lakukan ini setiap hari. Dan bila saya masuk satu satu masjid, saya tidak akan keluar dari masjid itu melainkan saya sudah bersedekah untuk masjid itu,” Datuk menceritakan panjang lebar.


Datuk menerangkan yang amalan bersedekah amat besar fadhilatnya.

Dan apabila kita bersedekah, kita bukan mengurangkan rezeki kita. Sebaliknya kita menambah rezeki kita. Allah akan gantikan kepada kita melalui cara yang lain. Cara yang kita tidak sedar.”Datuk, datuk selalu derma berapa ringgit?” Saya bertanya kepada Datuk.

“Janganlah tanya saya derma berapa. Tapi, dermalah ikut kemampuan kita. Kalau kita ada lebih, kita bagi lebih. Kalau kita ada kurang. Kita bagi sedikit. Yang penting, kita harus biasakan dengan memberi“.

“Tahu tak, bila kita menderma kepada seseorang yang tidak kita kenali. Salah seorang daripada mereka ini pasti ‘mendoakan’ kepada kita secara tidak langsung. Tahu tak, doa daripada seorang muslim yang tidak diketahui oleh orang yang didoakannya itu amat mustajab.” Datuk menambah lagi.

Kalau difikirkan begini, ia memang benar. Kita tidak kaya bukan kerana kita kurang menerima, tetapi kerana kita kurang memberi. Jika kita banyak memberi, insya Allah banyak lagi yang akan kita terima. Inilah sifirnya di dalam Islam.

“Kamu tahu tak Syarikat Bin Laden. Kontraktor terbesar di Saudi. Setiap hari, mereka membelanjakan sekitar SR30,000-SR40,000 untuk didermakan kepada orang ramai.” Datuk memaklumkan kepada saya.

“Banyaknya yang dia orang derma!” saya mencelah.

“Firdaus, janganlah tengok berapa yang dia orang keluarkan. Tengok pula berapa yang dia orang dapat hari tu. Berapa juta yang masuk. Salahkah kalau nak keluarkan setakat SR30k-SR40k sehari kalau projek yang masuk juta juta,” terang Datuk.

Datuk memberikan contoh yang amat jelas kepada saya. Contoh yang bersertakan bukti yang kukuh.

Saya benar benar bersyukur kepada Allah. Allah temukan saya dengan Datuk Zainal. Pertemuan yang tidak dirancang. Tetapi ia benar benar memberi kesan dalam diri saya.

Insya Allah Datuk. Akan saya cuba amalkan apa yang Datuk nasihatkan kepada saya.

Orang kata, kalau nak belajar, belajarlah dari orang yang dah berjaya. Bagi saya, mengambil pengajaran dari kisah kejayaan Datuk amat penting dalam hidup saya yang juga turut membuat business. Semoga saya juta begitu.

Semoga satu hari nanti saya boleh memiliki rumah besar, kereta besar, berjiwa besar. Dan yang paling penting. Menjadi ‘JUTAWAN YANG BERTAKWA’.Tak guna kalau kaya harta tapi miskin jiwa. Tak guna kaya kalau tak rajin bersedekah.

Semoga, pengajaran yang saya peroleh ini dapat dikongsi oleh kita semua. Semoga kita semakin hampir kepada Nya.

Jadi apa yang anda dapat dari pembacaan tadi?

Kadang2 kita telah berusaha tetapi masih tidak dapat apa yg dihajatikan..Mungkin  masih ada amalan yang tertinggal  dalam kita berusaha itu..Mari kita renung2kan bersama..
baca lagi

Wednesday, July 20, 2016

13 Perkara Punca Rezeki

13 PERKARA PUNCA REZEKI

1) TAQWA - barangsiapa bertaqwa kepada Allah, akan diberi rezeki dari jalan yang tak disangka-sangka

2) TAWAKKAL - surah at-Talaq (ayat seribu dinar) jika tawakkal Allah cukupkan dia

3) SOLAT - "kami tidak minta rezeki, kami yang memberi rezeki"

4) SEDEKAH - Allah ganti sehingga 10 kali ganda (kisah Ali r.a dgn unta)

5) ISTIGHFAR - sesiapa yang melazimi istigfar Allah akan hilangkan kesempitan hidup & kesusahan

6) SYUKUR - kalau syukur Allah akan tambah nikmat, kalau kufur Allah ancam azab pedih

7) SILATURRAHIM - mudahkan rezeki, menyambung silaturrahim panjang umur murah rezeki

8) TUNTUT ILMU - barangsiapa menuntut ilmu, Allah tanggung rezeki (kisah imam bukhari)

9) NIKAH - cari keberkatan rezeki dgn nikah (kisah sahabat mengadu tentang rezeki, Nabi suruh kawin)

10) DAKWAH - asbab terbesar rezeki...kisah para nabi                  

11) TILAWAH QURAN -kelebihan surah waqiah, Allah hilangkan kefakiran selamanya

12) ZIKIR PAGI PETANG - ingat aku pagi & petang aku cukupkan keperluan pada hari itu

13) PEKERJAAN- berusaha di atas asbab
Perkara 1-12 terdapat perintah & jaminan yang dijanjikan Allah namun perkara ke 13 iaitu ada perintah namun BELUM ADA JAMINAN ALLAH.

Dengan taqwa, tawakkal, solat, sedekah, istighfar, syukur, silaturrahim, ilmu, nikah, dakwah, pembacaan al-Quran, zikir, ADA PERINTAH & JAMINAN REZEKI DARI ALLAH

http://telegram.me/formularezeki
baca lagi

Tuesday, July 19, 2016

14 Hikmah Sakit

14 HIKMAH SAKIT

Allah memberi kita sakit, sesuai dengan daya tahan hambaNya, dan banyak hikmahnya, bukti:

1) Sakit itu Zikrullah. Bukti: Mereka yang diuji dengan sakit, lebih sering menyebut nama Allah berbanding di waktu sihatnya.

2) Sakit itu Istighfar. Bukti: Kita akan mudah teringat akan dosa ketika sakit sehingga lisan mudah untuk memohon ampun.

3) Sakit itu juga Muhasabah. Orang yang sakit akan lebih banyak waktu merenung diri dalam sepi, menghitung-hitung bekal untuk kembali.

4) Sakit itu Jihad. Orang yang sakit tidak boleh menyerah kalah, diwajibkan untuk berikhtiar demi kesembuhan.

5) Sakit itu Ilmu. Sakit akan membuat kita memeriksa dan mencari ilmu untuk tidak mudah sakit.

6) Sakit itu juga Nasihat. Yang sakit selalu suka menasihati yang sihat agar jaga diri. Yang sihat menasihati yang sakit agar bersabar.

7) Sakit itu Silaturrahim. Keluarga yang jarang datang jengok akan datang menziarahi, penuh senyum dan rindu mesra dan dapat buah tangan lagi.

8) Sakit itu gugur dosa. Anggota badan yg sakit akan mendapat penyucian.

9) Sakit itu Mustajab Doa. Imam As-Suyuthi keliling kota mencari orang yang sakit agar mendoakannya dan kita juga selalu begitu.

10) Sakit itu menyusahkan Syaitan. Diajak maksiat tak mahu dan tak mampu, malah disesalinya.

11) Sakit itu sedikit tertawa dan banyak menangis. Satu sikap keinsafan yang di sukai Rasulullah saw dan makhluk di langit.

12) Sakit meningkatkan kualiti ibadah. Rukuk sujud kita lebih khusyuk, Tasbih Istighfar lebih sangat. Tahyat juga jadi lebih lama.

13) Sakit itu memperbaiki akhlak. Kesombongan terkikis, Sifat tamak dipaksa tunduk, Peribadi akan jadi santun, lembut dan tawadhu.

14) Sakit mengingatkan kita akan Mati,
Membuatkan kita sentiasa beringat untuk menghadapinya.

Semoga perkongsian pagi ini bermunafa'at.. Ayuh Zikir, fikir, syukur & sabar...
.
.
**Share from other group**

Download Ebook Rezeki
.
.
baca lagi

Monday, July 18, 2016

Tutorial : Tukar Background Guna Aplikasi Stick It

Bismillah.
Assalamualaikum. Selamat petang kawan2.
Apa khabar? Masih dalam mood raya ka? Hehe

Ok harini terasa rajin nak share tutorial cara buang background gambar. Nak2 gambar raya kan, baik punya posing sekali ada orang tengah korek hidung kat belakang, kan dah tercemar tuh. Hehe. Macam takda contoh lain!

Dedulu saya ingat, nak edit gambar camtu kena guna photoshop jer. Susah tu.. Saya dah la buta rabun photoshop!

Tadi, sesaja search kat google kot2 ada aplikasi android yang boleh bantu. Boleh edit kat henpon ja.

Hasilnya..

Saya jumpa satu app ni, nama dia StickIt.
Sila la cari kat playstore.

Haa download hat atas skali tu.

Dah tu apa lagi? Moh la mula mengedit gambo. Buka app tu dulu.


Klik kat "album"
Lepas tu pilih la gambar yang hangpa nak edit dalam galeri henpon hangpa tu. Bila keluar macam bawah ni, pilih jer "Smart Cut".



Saya pilih gambar anak2 buah di tepian sawah ni. Nampak macam mencabar je kan. Hehe. Sebenarnya mudah ja, semudah ABC123.

Nampak tak bawah sekali tu ada FG, BG, FG (paint), Eraser, Pan. Icon "+" dan "-" di kanan sekali.

Step ni saya just guna

FG - Untuk tanda part yang kita nak
BG - Untuk tanda part yang kita nak buang
Eraser - Jika nak padam tanda tadi, kot2 ada terlajak tanda.

"+" dan "-" untuk zoom in dan out.
Pan - Untuk gerakkan gambar, masa dalam mode zoom.

Ok ada fahiammm setakat ni?

Seterusnya.. Gunakan BG untuk buat sempadan gambar yang kita nak, saya nak gambar bebudak tu jer, jadi saya tanda macam gambar kat bawah ni.



Lepas tu, gunakan FG, detail kan bahagian yang kita nak tu. Nampak garisan putih tu? Just gariskan, dia akan terus select (jadi merah) secara automatik.

Part merah tu la hasil yang kita bakal dapat nanti. Nampak comot je kan.. Sabo..


Zoom kasi besor sikit gambar tu, pastu buat secara detail. Jika ada yg tak terkena warna merah, guna FG untuk jadikan dia kaler merah. Kalau nak guna FG (paint) pun boley.

Misinya.. Memerahkan part yang kita mahu.


Ok dah rasa ok je tu kan, klik anak panah yang atas sebelah kanan sekali tu.

Haa.. Kat sini hangpa boleh tukar terus background apa yang hangpa nak guna.


Opocot! Tetiba dah tertukar background lain dah kan. Acaner tu..

Rileks.. Jangan cemas. Nampak tak icon2 bawah tu. Nak tukar background, just klik di luar gambar bebudak tu, pastu pilih "Fill/BG". Boleh pilih hangpa nak guna background berwarna atau pattern.

Lain2 icon kat bawah tu hangpa godek la sendiri ikut selera la, takkan semua nak kena tunjuk kot. Keh3. **Sbenarnya, saya lupa nak screenshot part2 tu. Jangan marah na..***


Opocot lagi sekali! Mana nak dapat text tu?
Text tu hangpa boleh klik kat icon atas tu, yang ada tanda "+" tu. Boleh masukkan text. Nak melukih pun bolehh.. Nak masukkan gambar pun boleh..

Ada fahamm?
Bagus.. Tak faham boleh tanya la kat ruangan komen bawah nun.

Selamat Hari Raya!

Ikhlas dari.
Bukan Pakar Photoshop



baca lagi

Sunday, July 17, 2016

Ebook Formula Rezeki: Versi Buku Pun Dah Keluar!

Siapa dah baca Ebook Formula Tarik Rezeki?
Tahniah diucapkan, hangpa mesti dah faham konsep rezeki yang sebenar, faham perkara yang boleh menyekat rezeki, kenapa rezeki tersangkut, jiwa tak tenteram. Kan..

Ebook Formula Tarik Rezeki ni adalah antara ebook kesayangan saya, dibeli sejak tahun 2013, tak jemu walau diulang baca berkali-kali.

Oh ya, berbalik pada tujuan asal saya tulis entry ni, nak habaq... Penulis ebook Formula Tarik Rezeki, Puan Nora Yusof dah keluarkan versi buku fizikal. PERCUMA! Untuk pembeli pakej platinum sahaja.



Saya pun dah tak sabar nak dapat versi buku fizikal pulak ni. Alhamdulillah, pembeli terdahulu pun Pn Nora kasi free, just bayar kos pos sahaja.

Apa??
Hangpa nak jugak??

Boleh.. Boleh..

Dapatkannya kat sini :

Grab pakej PLATINUM ya!

baca lagi

Saturday, July 16, 2016

Rahsia Rezeki

Rahsia Rezeki:

_Katakanlah kita dah mati, kalau Allah bg kita peluang utk hidup balik dan boleh buat satu amalan sahaja, apakah amalan yang  kita akan buat?_

_Adakah solat?? Baca Quran? Selawat? Sedekah? Atau puasa?_
_Mari kita baca jawapannya..._

------------------------------------------------

_Kupasan Kitab Ziarah ke Alam Barzakh (Al Imam Jalaluddin As-Suyuti)_

_*KENAPA SI MATI LEBIH MEMILIH UNTUK BERSEDEKAH SEANDAINYA DIA DIKEMBALIKAN KE DUNIA?*_

_*Satu*_
 _Sebagaimana firman Allah, "...wahai Tuhanku, alangkah baiknya Engkau lambatkan kedatangan ajalku ke suatu masa yg sedikit saja lagi, supaya aku dpt bersedekah....." -(surah al munafiqun:10)_

_πŸ‘³✏Sedangkan dia tidak pun berkata "supaya aku dapat mengerjakan umrah" atau "supaya aku dpt solat" atau "supaya aku dpt berpuasa"?_

_πŸ‘³✏Seorang ulama berkata, "Tidaklah seseorang yg tlh mati itu menyebut utk bersedekah melainkan kerana kehebatan pahala yg telah dilihatnya selepas kematiannya.."_

_*Dua*_
_Maka hendaklah kamu perbanyakkan sedekah kerana sesungguhnya seorang mu'min akan berada di bawah teduhan pahala sedekahnya pada hari kiamat nanti._

_*Tiga*_
_Bersedekahlah utk saudaramu yg tlh pun meninggal dunia kerana sesungguhnya mereka amat berharap utk kembali ke dunia utk bersedekah dan melakukan amalan soleh._

_*Empat*_
_Oleh itu realisasikanlah harapan mereka. Dan latihlah anak2mu supaya membiasakan diri dgn bersedekah._

_*Lima*_
_Bersedekahlah.. Sesungguhnya Allah memberi ganjaran kpd org yg bersedekah._

_*Enam*_
_Adakah anda pernah membaca tentang faedah bersedekah?_

_1. Amalan sedekah itu adalah salah satu pintu daripada pintu2 syurga_

_2. Sedekah adalah sebaik2 amalan soleh dan sebaik2 sedekah ialah memberi makan_

_3. Pahala sedekah akan menaungi pemiliknya pada hari kiamat dan melepaskannya dari azab neraka_

_4. Sedekah dapat memadam kemurkaan Allah dan kepanasan kubur_

_5. Sedekah adalah sebaik2 hadiah buat si mati, yang paling bermanfaat untuknya di kubur dan yang ditambah oleh Allah akan rezeki (kerana bersedekah)_

_6. Sedekah adalah satu penyucian harta dan jiwa dpt menggandakan kebaikan._

_7. Sedekah adalah punca kegembiraan si pemberi dan punca wajahnya bercahaya di hari kiamat_

_8. Sedekah menjadi pengaman dari ketakutan pada hari huru hara besar dan hari yang tiada kesedihan kerana hilangnya sesuatu drpnya (hari kiamat)_

_9. Sedekah menjadi punca keampunan trhadap dosa dan penghapusan daripada kejahatan_

_10. Sebagai pembawa berita gembira tntang pengakhiran yg baik dan punca doa malaikat buatnya_

_11. Orang yg bersedekah adlah org yg terbaik di kalangan manusia._

_12. Pahala sedekah pula adalah utk semua yg berkongsi tentang sedekah itu (bukan hanya utk si pemberi)_

_13. Pemberi sedekah dijanjikan kebaikan yg banyak dan pahala yg besar_

_14. Org yg suka menginfaq adalah salah satu sifat orang yg bertaqwa._

_15. Dan sedekah menjadi punca lahirnya kasih sayang hamba Allah kepada si pemberi._

_16. Sedekah tanda dermawan dan salah satu tanda kemuliaan dan kemurahan hati_

_17. Bersedekah memustajabkan doa dan merungkaikan segala kesulitan._

_18. Bersedekah menolak bala dan menutup  70 kejahatan di dunia._

_19. Sedekah memanjangkan umur, menambah rezeki, menjadi punca rezeki dan kemenangan_

_20. Sedekah menjadi ubat, penawar dan penyembuh_

_21. Sedekah menghalang kebakaran, tenggelam akibat banjir dan kecurian_

_22. Pahala sedekah adalah tetap (tidak berbeza-beza) walaupun diberikan kepada haiwan ternakan atau burung2._

Dan sebaik2 sedekah skrg ini ialah menyebarkan msj ini dengan niat bersedekah

CopyPaste dari Telegram Rahsia Rezeki

+++++++++++

Nak baca Ebook / Buku tentang REZEKI?
Klik sini >> 111 Formula Rezeki
baca lagi

Friday, July 15, 2016

Rezeki Dan Barakah

Bahagia Hidup BerTuhan:
Kisah Nabi Musa A.S dan Rezeki Si Orang Tua.

Pada satu masa dulu…
Ada sorang lelaki tua ni, di zaman Nabi Musa AS. Dia sentiasa sibuk berzikir kepada Allah tetapi mcm terganggu sikit sebab setiap hari dia asyik fikir risau pasal rezeki dia. Hari2 memang rezeki dia ada sebuku roti je.

Then satu hari ni, Nabi Musa lalu tempat orang tua tu. Orang tua tu pun fikir ni lah peluang yang terbaik utk dia tanya Nabi Musa untuk tanya Allah SWT tentang rezeki dia.

Dia pun tegur dan beri salam kepada Sayyidina Musa A.S, dan dgn teragak2 dia tanya.

"Oh Nabi Musa, apabila tuan bercakap kepada Allah, bolehkah tuan memohon Allah meningkatkan Rizq saya (rezeki) .. Dari dulu sampai sekarang, saya dapat sebuku roti setiap hari. Saya berhajat untuk dapat lebih. Bolehkah saya dapat lebih daripada tu? Jika tuan bertanya kepada-Nya, sesungguhnya pasti Allah akan menjawab permintaan tuan dan memberikan saya lebih"

Nabi Musa pun setuju dan kemudian selepas bertanya, Nabi Musa mendapat jawapan bahawa rezeki yang telah ditetapkan dan ditakdirkan kepada org tua ni memang sebuku roti setiap hari sepanjang hayat dia.
Nabi Musa pun sampaikan kepada orang tua tu apa yang dia diberitahu.

Orang tua itu berasa sungguh gembira. Dia bertepuk tangan dengan gembira. Terkejut dengan tindak balas ini Sayyidina Musa A.S. bertanya kepadanya sebab kegembiraannya. Lelaki itu menjawab, "Jika dah ditakdirkan, maka saya tidak mempunyai apa-apa yang perlu dibimbangkan. Sekurang-kurangnya saya akan sentiasa menerima satu buku roti untuk sepanjang hidup saya!" dan dengan itu dia kembali untuk solat dan ibadat dia.

Setelah beberapa bulan berlalu, ketenangan lelaki itu meningkat dengan pengetahuan bahawa dia tidak perlu risau bimbang tentang rezekinya.

Ini membolehkan beliau memberi tumpuan lebih kepada ibadat dia terhadap Allah, yang menyebabkan dia mempunyai masa yang kurang tumpuan kepada makanan, dan juga kurang masa untuk makan.

Jadi, dari dia memakan satu buku roti sehari, dia hampir tidak berjaya makan separuh roti.

Baki roti tu kemudian diletakkan di satu sudut. Tidak lama kemudian, longgokan di sudut tu mula meningkat, sehingga ia menjadi satu timbunan besar.

Pada satu pagi, ada penggembala yang berjalan melalui kampung tersebut dan berhenti untuk bercakap dengan lelaki tua itu. Dia sedang mencari rumput kering untuk ternakan beliau tetapi tidak berjaya menjumpai apa2 makanan.

Orang tua itu berkata kepadanya: "apa kata kalau kamu bawak roti2 yang terletak dalam timbunan itu, lembutkan semuanya dengan air dan berilah makan kepada haiwan anda!" penggembala tu pun lakukan seperti apa yg dicadangkan orang tua tu dan haiwan ternakan dia pun makan semua roti tu sampai habis.

Untuk tanda berterima kasih kepada org tua tu, pengembala tu memberikan seekor kambing ternakan dan meneruskan perjalanan dia.

Masa berlalu setelah berbulan2 dan bertahun2, dan apabila Sayyidina Musa A.S. melalui lagi kawasan orang tua tu.

Dengan kagum beliau mendapati bahawa tempat orang tua itu tinggal, telah bertukar menjadi sebuah taman.

Ada pokok-pokok buah-buahan tumbuh berhampiran, dan haiwan2 ternakan meragut tidak jauh dari situ.
Terdapat sebuah ladang gandum, dan suasana kesejahteraan. Sayyidina Musa A.S. mendapat tahu bahawa semua ini adalah milik orang tua yang sama.

Nabi Musa pun menjadi hairan, kerana dia tahu apa yang ditulis dalam takdir orang tua itu - sebuku roti sehari - Sayyidina Musa A.S. pergi untuk mengetahui apa yang terjadi.

"Bagaimana ini boleh berlaku? Sebuku roti sehari adalah apa yang tertulis .. namun dia memiliki begitu banyak lagi .."

Jawapannya, sesuatu yang kita semua perlu mengambil iktibar:

Satu buku roti adalah Rizq (rezeki) yang telah ditulis untuk orang tua tu.

Pokok-pokok buah-buahan, binatang ternakan dan ladang tanaman adalah BARAKAH yang datang dari penerimaan apa yang telah tertulis untuk kehidupan dia.

Semua tu adalah ganjaran atas kepercayaan sempurna pada Allah SWT.

Barakah adalah hasil daripada peralihan dalam tumpuan dari apa yang dia mahu, kepada mensyukuri dan menikmati apa yang dia ada sehinggakan walaupun selepas makan seberapa banyak yang dia mahu, dia tetap mempunyai baki. Keperluannya telah menjadi sangat kecil.

Kelimpahan barakah ini diberikan dalam kehidupan orang tua itu disebabkan kemurahan hati dan kesediaan untuk berkongsi apa yang dia ada.

Jadi Rezeki memang ditakdirkan...

Tetapi ..

BARAKAH datang apabila kita bertaqwa kepada Allah SWT, apabila kita bermurah hati dengan apa yang kita ada, apabila kita bersyukur dan apabila kita meletakkan Ibadah & Zikir Allah SWT di atas segala-galanya.

Semoga Allah SWT menjadikan kita dalam kalangan hambaNya yang bersyukur, taat dan murah & besar hati. AAmiin

Perkongsian dari seorang sahabat

Kredit: https://www.facebook.com/umi.yusof/posts/1174094859324975q
baca lagi

Thursday, July 14, 2016

Diary Of MRA : Ikut Solat Sampai Habis

Muhammad Rayyan Aziz ni jarang-jarang ikut ummi solat hingga selesai. Baru rakaat pertama dia dah chiaw!

Tapi akhir-akhir ni rajin pulak dia. Ikut solat sampai habis, baca Al-Fatihah kemain kuat lagi ha. Pastu bila dia macam tak pasti kedudukan tangan kat mana, dia sentuh ja, rasa tangan ummi kat mana. Soo cute tau. Sebelum ni dia terus selak telekung ja. Haha.

Sekali tu, ummi terjaga tengah malam. Tak berapa sihat, dah terjaga tu, solat la 2 rakaat. Tak sangka dia pun bangun nak solat sekali. Ummi is terharu, terus berdoa supaya Muhammad jadi anak yang tak tinggal solat, cintakan solat. Aamin Ya Rabb.


Mudah-mudahan Muhammad juga jadi anak yang cintakan Al-Quran. Selalu tengok iklan Qari Junior, saya pesan, nanti Muhamad jadi camtu tau. Dia terus ambil Al-Quran baca. Hehe..

InsyaAllah Finalis Qari Junior Tahun 2020 ni.

Aminkan ya.. :)


baca lagi

Friday, July 1, 2016

Diary Of MRA: Bila Disuruh Solat

Begini jadinya bila suruh MRA solat.
Siap sedia bantal na. :D


baca lagi
 
Copyright © Owner's Blog | All Rights Reserved | Design By Adam Faiz Back to Top|Dashboard