Tip Magnet Rezeki: Rezeki itu ibarat pokok - Bagaimana nak petik buahnya?

Monday, March 6, 2017

Rezeki itu ibarat pokok - Bagaimana nak petik buahnya?

Baru-baru ni saya menonton video mengenai Rahsia Rezeki. Menarik perumpamaan yang ustaz bawa untuk terangkan mengenai rezeki.

InsyaAllah artikel ini akan buatkan anda makin jelas tentang konsep rezeki yang sebenar dan bagaimana caranya kita nak menambah rezeki kita.

Menurut ustaz yang menyampaikan ceramah, rezeki ibarat sepohon pokok yang rendang, lebat dengan buah. Ada yang berjatuhan di tanah, ada yang masih bergantungan di atas pokok.


Yang di bawah pokok, beliau ibaratkan seperti rezeki mutlak, rezeki yang dah tersedia. Sesiapa pun boleh milikinya. Memang Allah jadikannya untuk semua makhluk.

Namun, Allah memerintahkan kita ambil 'buah' yang baik dan berkualiti sahaja. Maknanya, ambil yang halal, tinggalkan yang haram. Jauhi rasuah, riba, pencurian, penipuan dll.

+

Bagaimana dengan rezeki di atas pokok?
Itu adalah rezeki ikhtiar. Nak dapatkannya kita perlu gunakan tangga. Tangga itu ialah ILMU.

Dengan gunakan tangga, kita mampu gapai lebih banyak buah. Dah ada tangga, lalu kita upgrade lagi, tambah tools, guna galah, lalu kita dapat lebih banyak buah dari dahan yang lebih tinggi.

Semakin kita upgrade ilmu, semakin tinggi pencapaian kita, semakin banyak rezeki yang kita boleh gapai.

+

Sama-sama kita sentiasa tambah ilmu ya, jangan pernah jemu untuk membaca, dengar dan tonton video ilmiah, hadiri majlis ilmu.

+

Terima kasih kerana sudi baca sampai habis. Mudah-mudahan artikel ini memberi manfaat buat dunia dan akhirat sahabat. Sama-sama kita belajar dan menerokai Rahsia Keajaiban Rezeki.

Jemput baca artikel-artikel lainnya dalam blog ini ya, khas buat anda.. :)

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © Owner's Blog | All Rights Reserved | Design By Adam Faiz Back to Top|Dashboard