Tip Magnet Rezeki: Diari MRA: Doa Sebagai Lifestyle

Friday, April 7, 2017

Diari MRA: Doa Sebagai Lifestyle

'Doa Sebagai Lifestyle'

Saya terinspirasi dengan ayat atas tu yang saya ambil dari sebuah buku. InsyaAllah masih dalam proses istiqamah ke arah itu.

Saya pernah cerita sebelum ni kisah anak Ust.Yusuf Mansur yang disuruh berdoa bila nak apa2, juga kisah Muhammad yang selalu berdoa bila inginkan sesuatu.

Nampaknya Muhammad lebih istiqamah dalam hal ni berbanding umi dia. Patut dijadikan sumber inspirasi juga ni. Hehe. Budak-budak kan cepat ingat dan amal apa yang dipelajari.

Kadang-kadang masa dia buat kerja sekolah, kejap-kejap stop dan mulut dia terkumat kamit. Ummi peghati ja dari jauh. Bila ditanya doa apa?

Dia jawab.. Muhammad doa bagi Muhammad dapat buat keja sekolah ni..

Tadi, lepas mandi dia belek2 luka di tangan dia, mulut kumat kamit lagi. Hembus2. Umi tanya, doa apa?

Dia jawab.. Muhammad doa, Ya Allah, bagi la tumbuh balik kulit Muhammad ni..

Huhu.. Memang agak lucu permintaan dia, tapi seharusnya macam tu lah. Sekecil-kecil hal pun kena minta pada Allah.

"Mintalah pada Allah walaupun garam"
- Habib Ali Zaenal Abidin

Kadang2 terkedu jugak, banyak pelajaran Allah beri melalui Muhammad. Kita ajar dia, kita tak amal tara mana pun, tapi dia sentiasa amal.

Bila nampak umi marah pun, dia angkat tangan kumat kamit doa supaya umi tak marah. Hmm.. Memang tak jadi marah la kan.. :D

Mudah-mudahan Muhammad terus dekat dengan Allah dan jadikan 'doa sebagai lifestyle' sampai bila-bila. Aamin..


No comments:

Post a Comment

 
Copyright © Owner's Blog | All Rights Reserved | Design By Adam Faiz Back to Top|Dashboard